Saturday, March 10, 2012

Pemergian baba...



Disaat manusia riang-ria ketawa bercerita hal dunia,
ketika manusia lainnya sedap menikmati kelazatan dunia,
ketika manusia masih bernafas,
sadarkah kita ada insan tidak lagi bernafas,
terkujur jasad tidak bernyawa.

Beliau insan yang disegani dan dikenali, ayahanda Abdul Rahim bapa kepada rufayda bt abdul rahim telah menghembuskan nafas akhir beliau jam 4 lebih seketika
tadi dan akan dikebumikan di Masjid Keramat. Semoga roh baba dicucuri rahmat dan agar Allah mengampuni baba dan menerima segala amal dakwah baba selama menyampaikan risalah ISLAM,semoga baba ditempatkan bersama-sama para solihin dan kekasihNya. Ameen.

Baba,walaupun aku tidak sempat menatap wajahmua,namun aku tahu kau seorang yang hebat dan telah memberikan sepenuh tenaga dan manfaat buat kami. Baba salah seorang qudama' yang boleh kami contohi jika aku tahu siapa baba sebenarnya. sejak aku tahu baba menderita sakit,aku selalu mendoakan agar Allah meringankan kesakitan baba alami. Baba,Allah lebih tahu apa yang terbaik untukmu. Allah lebih menyayangimu baba. Semoga setiap anggota yang kau gunakan untuk islam menjadi bukti buatmu kelak baba.

"Dari Auf bin Malik ia berkata: Saya telah mendengar Rasulullah SAW - setelah selesai shalat jenazah-bersabda:` Ya Allah ampunilah dosanya, sayangilah dia, maafkanlah dia, sehatkanlah dia, muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburannya, mandikanlah dia dengan air es dan air embun, bersihkanlah dari segala kesalahan sebagaimana kain putih bersih dari kotoran, gantikanlah untuknya tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggalnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, pasangan yang lebih baik dari pasangannya dan peliharalah dia dari siksa kubur dan siksa neraka."

(HR Muslim)

Takziah diucapkan buat keluarga arwah,kak rufayda,akh dan tidak lupa buat mak j

uga. semoga mak lebih kuat dalam hari-hari mendatang. Semoga Allah sentiasa bersama mak dan dipermudahkan segala urusan.

“Semoga kesejahteraan untukmu, wahai penghuni kubur dari kaum mukminin dan muslimin. Sesungguhnya kami InsyaAllah akan menyusul kamu sekalian. Aku bermohon semoga Allah melimpahkan keselamatan kepada kami dan kepada kamu sekalian”.
[Hadis Riwayat Muslim]
Bila diusik dengan kematian, itu adalah SMS rindu dari Allah.








No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.