Friday, December 25, 2009

Teruskn Menyampai...

Firman Allah dalam surah al-Nahl ayat125:-

“Serulah mereka ke jalan Tuhanmu dgn hikmah dan nasihat yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yg lebih baik.Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yg tersesat dr jalanNya dan mengetahui org yg mendapat petunjuk.”


Ayat ini menggariskan 3uslub dakwah menyeru manusia kepada islam:-

1) Dengan hikmah

-menurut al-Baghawi,hikmah ialah al-quran dan as-sunnah yang memberikan kekuatan hujah sehingga menunjukkkan kebenaran dan menghilangkan kesamaran.cara ini ditujukan kepada mereka yang ingin mengetahui kebenaran islam sebenar,iaitu golongan yg mampu berfikir secara sempurna sepertinpara ulama’,pemikir dan cendekiawan.

2) Dengan peringatan yang baik

-Sayyid Quth cenderung mengatakan ia adalah peringatan baik yang dapat menyentuh akal dan hati.ini termasuk memberikan dorongan atau pujian(targhib) dan peringatan atau celaan(tarhib) ketika menyampaikan hujah.cara ini lebih tertumpu kepada orang awam.mereka berada di bawah golongan yang pertama,namun masih dapat berfikir dengan baik dan mempunyai fitrah dan kecenderungan yang lurus.

3) Dengan debat yang paling baik

( Jadal/jidal/mujaddah billati hiya ahsan)

-Al-Imam Al-Alusiy memberikan cth yg menarik iaitu debat antara Nabi Ibrahim a.s dengan Namrud yg direkodkan Allah dlm surah al-baqarah.dari segi cara penyampaian,sedaya upaya pendebatan itu disampaikan dengan cara yg lemah lembut kecuali apbl tiada pilihan,cara yg keras mungkin dperlakukan.topik perbahasan pula hanya bkn utk mengalahkan lwn@menyerang peribadinya.ia adalah dijalankan dengan cara mhancurkan kebatilan dan mnyatakan kebenaran.

Cara ini dtuju kpd org yg cenderung suka berdebat dan dserah dgn jln hikmah dan mawi’izhah hasanah.

Akhirnya,jika urusan dakwah telah melalui ketiga3 jalan trsebut,maka yg selanjutnya terserah kpd Allah.hidayah adlh kerja Allah bknnya manusia.kita hanya bkewajiban mnyampaikan dan Allahlah yg memberikn petunjuk serta blsn baik kpd yg mndpt hidayah mahupun yg tersesat.

Saturday, December 19, 2009

MiSi ke TANTA...

(KISAH 2)
Perjalanan ana dan cha pasni ke rumah kak farhah.ana n cha berpisah dgn amal di tmpt tggu tremco mghala ke ma'rad.di situ ana n cha naik tremco dan.......

cha:kak husna,tau tak jamiah azhar?kak ha suruh kiter berhenti dpn sikit dr situ.
ana:owh...rasenye tahu...bkn tempt kite turun semalam ke dgn amal?? (turun dkt ma'rad)

setibanye di tempt yg nk dituju kami turun dari tremco dan contact kak ha.

cha:along,ko katner2???aku dah smpi nie...
k.ha:korang katner2???korang cari imarah warner hijaun ade pdg@kwsn lapang tau.
cha:kak husna,tu imarah hijau,jom kita lintas. (dkt2 titi ma'rad)
ana:jom...cha betul ker nie??? eh cha,nie bkn jamiah azhar la...ni jamiah tanta:-(
cha:eh yeke???jap ana contact k.ha cmner skang...
k.ha:korang katner2???aku pun tak cam sangat la tanta nie.t aku suruh zauj aku..
imarah hijau yg kami sesat:-(

nk tahu ape dah jadi pd ana n cha??? kami SESAT....sepatutnye kami kene g jamiah azhar tp tak pasan,sebenarnye yg kami tgk tue jamiah tanta...medic..huh....k.ha suh kami naik teksi utk ke jamiah azhar. semua mintk dlm 5 n 7genih. huh... dahla first time dtg tanta,pastu kene g sendiri plak. hampir 5buah teksi kami terlepas sbb mahal sgt mcm musymaul plak harga cmtue...hehe..sebenarnye tak tahu n tal yakin...lastly kak ha kol kami n suh kami tggu ustaz kak ha ambik..ustaz kak ha suh kami tggu dkt pintu depan jamiah tanta. tggula kami dkt situ...tibe2 satu panggilan.... (ringtone awaken)sempat jumpe tremco dh sesat2 nie...hehehe...
nie jamiatul tanta bkn jamiatul al-azhar...

ana:cha,abg ipar anti kol la...
cha:hello assalamualaikum along..along katner??kami dah dkt pintu depan jamiah tanta.
along:along dah smpi nie...korang katner??
cha:aik???kami dkt jamiah tanta nie..
along:owh,korang mesti dkt pintu lain.korang tggu along dkt ma'rad.
cha:ok:-(
tggu tremco&teksi smbil melihat pemandangan ditanta...
(tepi jln dekat ngn jamiah Tanta)

Akhirnye kami ketemu jgk sama along cha.alhamdulillah...nie la pengalaman yg tak dapat kami lupekan.yg peliknye,ape yg kami ckp org arab tanta mcm tak paham jer..hermmmm...pelik...ade sorg bdk tue suh kami speaking,nasib dier paham english..hehehe:-) ape2 pun,ana n cha beljr sepanjg sesat tue..byk yg kami dpt.slh satunye takde rase putus asa atau nk giveup tp nk nangis ade gak cume tahan jerrr....huhuhu.....so kiter bleh praktikkan dont giveup dlm kehidupan n dlm pelajaran kiter...that true???

Sampai jer di umah kak ha,nafaz tenang n bersyukur tak terhingga pdNya krn akhirnye kami smpi gak dkt umh kak ha.nama tmpt umh k.ha tue saibe beh@syibeh (sebetan arab)... nk tengok tak padang n umah hijau yg kak ha maksudkan dlm enset td??? hehehe....
padang arafah???eh bknla,nie la pdg yg dimksudkn kak ha tue...

nie plak umh hijau yg k.ha mksudkn jgk...hehehe...kwsn nie memg ramai ustaz2.
dkt dgn kuliah baninla katakan...

Pada malamnya kami dibawa kak ha n zauj k.ha ke awal bahr.nie temptnye mcm hussien cume bezanye tmpt nie gak comel sikit.tp sebenarnye besar je kwsn nye...hehhee...semptla kami beli jubah dan kasut musim sejuk.maalish jiddan sbb takde gmbr kasut tue...kasut tu comel sgt999...jgn jeles sape2 yg dah tengok..huahuahua..:-) sebelum kami dibawa mbeli belah,kami tlh dibawa utk menziarahi sebuah makam salah seorang wali Allah yg agak terkenal di tanta ini.mari sama2 kiter mgenali serba sikit tentang beliau....Al-Shaykh Al-Sayyid Ahmad Al-Badawi

Kota Fas rupanya beruntung sekali karena pernah melahirkan seorang ulama sufi & wali Allah yang namanya semerbak di dunia sufi pada tahun 596 H.
Sang sufi yang mempunyai nama lengkap Ahmad bin Ali Ibrahim bin Muhammad bin Abi Bakr al-Badawi ini ternyata termasuk zurriyyah baginda Nabi, karena nasabnya sampai pada Ali Zainal Abidin bin Husain bin Ali bin Abi Talib, suami sayyidah Fatimah binti sayyidina Nabi Muhammad SAW.Keluarga Badawi sendiri bukan penduduk asli Fas (sekarang termasuk kota di Maroko). Mereka berasal dari Bani Bara, suatu kabilah Arab di Syam sampai akhirnya tinggal di Negara Arab paling barat ini. Di sinilah Badawi kecil menghafal al-Qur'an mengkaji ilmu-ilmu agama khususnya fikih madzhab syafi'i. Pada tahun 609 H ayahnya membawanya pergi ke tanah Haram bersama saudara-saudaranya untuk melaksanakan ibadah haji. Mereka tinggal di Makkah selama beberapa tahun sampai ajal menjemput sang ayah pada tahun 627 H dan dimakamkan di Ma'la.Maqam Sayyid Ahmad Al-Badawi

Sayyid Badawi masuk Mesir Sang sufi yang selalu mengenakan tutup muka ini suatu ketika ber-khalwat selama empat puluh hari tidak makan dan minum. Waktunya dihabiskan untuk meihat langit. Kedua matanya bersinar bagai bara. Sekonyong-konyong ia mendengar suara tanpa rupa. "Berdirilah !" begitu suara itu terus menggema, Carilah tempat terbitnya matahari. Dan ketika kamu sudah menemukannya, carilah tempat terbenamnya matahari. Kemudian…beranjaklah ke Thantha, suatu kota yang ada di propinsi Gharbiyyah, Mesir. Di sanalah tempatmu wahai pemuda".Suara tanpa rupa itu seakan membimbingnya ke Iraq. Di sana ia bertemu dengan dua orang yang terkenal yaitu Syekh Abdul Kadir al-Jailani dan ar-Rifa'i. "Wahai Ahmad " begitu kedua orang itu berkata kepada Ahmad al-Badawi seperti mengeluarkan titah. " Kunci-kunci rahasia wilayah Iraq, Hindia, Yaman, as-Syarq dan al-Gharb ada di genggaman kita. Pilihlah mana yang kamu suka ". Tanpa disangka-sangka al-Badawi menjawab, "Saya tidak akan mengambil kunci tersebut kecuali dari Dzat Yang Maha Membuka.Perjalanan selanjutnya adalah Mesir negeri para nabi dan ahli bait. Badawi masuk Mesir pada tahun 34 H. Di sana ia bertemu dengan al-Zahir Bibers dengan tentaranya. Mereka menyanjung dan memuliakan sang wali ini. Namun takdir menyuratkan lain, ia harus melanjutkan perjalanan menuju tempat yang dimaksud oleh bisikan gaib, Thantha, satu kota yang banyak melahirkan tokoh-tokoh dunia. Di sana ia menjumpai para wali, seperti Syaikh Hasan al-Ikhna`I, Syaikh Salim al- Maghribi dan Syaikh Salim al-Badawi. Di sinilah ia menancapkan dakwahnya, menyeru pada agama Allah, takut dan senantiasa berharap hanya kepada-Nya. Badawi yang alimDalam perjalanan hidupnya sebagai anak manusia ia pernah dikenal sebagai orang yang pemarah, karena begitu banyaknya orang yang menyakit. Tapi rupanya keberuntungan dan kebijakan berpihak pada anak cucu Nabi ini. Marah bukanlah suatu penyelesaian terhadap masalah bahkan menimbulkan masalah baru yang bukan hanya membawa madarat pada orang lain, tapi diri sendiri. Diam, menyendiri, merenung, itulah sikap yang dipilih selanjutnya. Dengan diam orang lebih bisa banyak mendengar. Dengan menyendiri orang semakin tahu betapa rendah, hina dan perlunya diri ini akan gapaian tangan-tangan Yang Maha Asih. Dengan merenung orang akan banyak memperoleh nilai-nilai kebenaran. Dan melalui sikap yang mulia ini ia tenggelam dalam zikir dan belaian Allah SWT.Laksana laut, diam tenang tapi dalam dan penuh bongkahan mutiara, itulah al-badawi.Matbuli dalam hal ini memberi kesaksian, "Rasulullah SAW bersabda kepadaku, " Setelah Muhammad bin Idris as-Syafiiy tidak ada wali di Mesir yang fatwanya lebih berpengaruh daripada Ahmad Badawi, Nafisah, Syarafuddin al-Kurdi kemudian al-Manufi.Suatu ketika Ibnu Daqiq al-'Id mengutus Abdul Aziz al- Darini untuk menguji Ahmad Badawi dalam berbagai permasalahan. Dengan tenang dia menjawab, "Jawaban pertanyaan-pertanyaan itu terdapat dalam kitab “Syajaratul Ma'arif” karya Syaikh Izzuddin bin Abdus Salam. Karomah Ahmad BadawiKendati karomah bukanlah satu-satunya ukuran tingkat kewalian seseorang, tidak ada salahnya disebutkan beberapa karomah Syaikh Badawi sebagai petunjuk betapa agungnya wali yang satu ini.Al-kisah ada seorang Syaikh yang hendak bepergian. Sebelum bepergian dia meminta pendapat pada Syaikh al-Badawi yang sudah berbaring tenang di alam barzakh."Pergilah, dan tawakkallah kepada Allah SWT"tiba-tiba terdengar suara dari dalam makam Syekh Badawi. Syaikh Sya'roni berkomentar, "Saya mendengar perkataan tadi dengan telinga saya sendiri ".Tersebut Syaikh Badawi suatu hari berkata kepada seorang laki-laki yang memohon petunjuk dalam berdagang. "Simpanlah gandum untuk tahun ini. Karena harga gandum nanti akan melambung tinggi, tapi ingat, kamu harus banyak bersedekah pada fakir miskin”. Demikian nasehat Syekh Badawi yang benar-benar dilaksanakan oleh laki-laki itu. Setahun kemudian dengan izin Allah kejadiannya terbukti benar.
WafatPada tahun 675 H sejarah mencatat kehilangan tokoh besar yang barangkali tidak tergantikan dalam puluhan tahun berikutnya. Syekh Badawi, pecinta ilahi yang belum pernah menikah ini beralih alam menuju tempat yang dekat dan penuh limpahan rahmat-Nya. Setelah dia meninggal, tugas dakwah diganti oleh Syaikh Abdul 'Al sampai dia meninggal pd tahun 773 H.
Masjid Ahmad Al-Badawi

luar Masji Ahmad Al-Badawi
Subhanallah cantik sangat999999.....

Berjalan malam kami bukanlah hanye sekadar jalan saje2 tp ade input yg kami dpt...contoh nye tentang sejarah masjid Ahmad Badawi nie...ana dah pernah dgr tentang ade seorg wali Allah yg memakai purdah nie cume tak pasti sape nama beliau.ape yg ana dgr dari rakan2,apbl sehelai dari purdah beliau dibuka sudah bercahaya muka beliau.al-fatihah buat wali Allah ini...

Ziarah makam dah sekarang ape plak yek??? kite makan ais krim dulu...hehehe....lps mkn ais krim kami g jln2 cari brg utk bwk balik cairo.jumpe la gak brg2 tue...hehehe...nk tahu dtg umh yek akhawat tp takde ape sgt pun...kalo nk tgk gmbr2 lain lg bkk fb atau dtg sendiri la tgk,hehe...jalan2 dah makan pun dah,ape lg pastu...kami pun balikla utk merehatkn badan yg agak penat nie..tp sebenrnye tak penat pun...name pun misi n utk relax kan otak nie...agar pasnie boleh smbung study ngan tenang...insyaAllah...:-)

Bangun pagi,kami dihidang nasi lemak dari air tangan kak ha..huh,sedap tau..jgn jeles..hehehe...t ana pun boleh buat utk akhawat..hehehe...dlm pas zohor kami berkemas2 utk pulang semula ke cairo...sedih gak..tp tak tahula ape yg sedihnye...dkt sini ana sertakn gmbr2 kami sblm pulang ke cairo. ana harap dgn misi kali ini memberi hikmah besar buat ana n akhawat. byk gak pengajaran yg ana rase ana dpt dlm misi ke tanta nie. walaupun ini kptsn last minit namun ia bknlah jln2 bersahaja namun ade benda yg boleh kiter belajar. firstly,ringankan mulut utk bertanye,jgn cepat putus asa+bykkn doa,usaha+tawakkal,kuat dr jasmani+rohani,bersyukur dgn nikmat yg tlh diberikan Allah...ana:cha,enti sedih tak???
cha;sedih gak tp tak tahulah ape yg sedih...
ana:takpe,jgn sedih2.semoga pasnie kiter lebih kuat dalam menghadapi segala cabaran dan ujian.
rindunye dkt ahli beit kiter.

Akhirnye misi kami berakhir...tepat jam 10mlm kami smpi ke rumah di cairo...Akhir kalam ana nk ucap jazakillahukhairankathira buat amal krn sudi jemput ke rumah n melayan kami dgn baik sekali+tak lupe pd ahli beit amal.thankz sgt999.semoga ukhuwwah kite ini kekal hinnga ke akhirnye+thabat.Tak lupe gak pd kak ha+zauj krn sudi tumpgkn umh,hehehe....n sudi bwk g jln2 n mkn sedap2 n byk lg...halalkan makan dan minum ana n cha+semoga ukhuwwah kite juga berkekalan hingga akhirnye...

MiSi ke TANTA...

(KISAH 1)
Assalamualaikum...
alhamdulillah thumma alhamdulillah kite bertemu lg dalam post yg seterusnye...hehehe...awalan ana,cha dan amal ke hospital zahra' utk ambil natijah taklil dam. kemudian kami pergi plak ke hospital rabaah nak teman amal wat medical checup tp takleh plak.hermmm...akhirnya kami keluar dari hospital utk pulang.

amal:kak cha n kak husna taknk ikut kite g tanta?boleh g umah kak ha...hehehhe..
cha:hehe...kak husna,nak g tak??
ana:akak tak kisah,ikut anti jer. hehehe..
cha&ana:oklah kite ke tanta...

Bermulalah misi kami ke tanta.first time tau ana buat keputusan last minit.huh...ape lg kami pun tggula tremco ke tanta.agak lama la gak.hehehe...akhirnye dapat gak tremco ke tanta.hampir 2jam kami ats tremco+kebas kaki dan smpilah kami ke destinasi.tanta???

cha:kak husna,cam tak cayelah kite dah smpi tanta??
ana:herm,akk pun tak caye gak cha.first time nie smpi tanta.

bergelaklah kami ke umah amal dkt kafri esom.maaflah yek kalo salah eja.hehehe...bermalamla kami diumh amal.alhamdulillah misi kami bukan saje2 tapi ade hikmahnye,kami dpt join qiam medic.esoknye awal pg kami ade sdkt tazkirah dari ukhti mardiah medic tanta tntg open your eyes.pengajaran yg bleh kite dpt segala2nya dlm diri kite hak Allah.siapa kite hanya manusia yg hina nie nk lawan segala ape yg disuruh&dilarangNya.lepas tutup mjlis kami mkn2 n ta'ruf ngan adik2 medik.selesai makan,ana,amal n cha ke sutuh utk menghirup udara pagi yg nyaman di bumi tanta nie.kambing pun ade ats sutuh???

pemandangan dari ats sutuh...

ana:amal,akk tringin sgt nak g sawah.boleh XklU nk g sawah???rindula mlysia...hehe...
cha:aha la amal,jomlah...
amal:betul ker akk nk g nie???
ana:la amal,btl la.kami dah siap nie...
amal:oklah,jom...

tak cukup hirup udara dr ats sutuh kami pergi plak ke kwsn sawah utk hirup byk lg udara yg lbih nyaman.yela,ats sutuh kan kdg2 ade bau sikit,jd kureng nyaman nye n taKut dpt pnyakit lak. hehehhe...
destinasi pertama sebelum ke sawah...sapela sebelah cha tue???
cube teka..hehehe...

belakang wrne hijau tu masjid....terpegun cha mase nie.jauh bezakan ngn malaysia.
sini mane2 pun ade jer masjid...palestine ker??? tekala:-)

nie la antara gmbr2 mase kami di sawah.sebenarnye tue bukan sawah padi tau tapi satu pokok yg dimakan oleh himar@keldai dan najis dari himar tue akan dijadikan baja.nama pokok tue syaima'...bkn name org tau tp nie nama pokok...hehehe...ape plak la kami wat pasnie kan???ana,cha n amal pulang ke umah utk bersiap2 ke destinasi seterusnye. amal akan ke alex dan kami berdua plak akan ke umah ukhti farhah.tepat jam12 kami kuar umah.sebelum kuar kami bersalam-salaman dan cium tanda cinta kami pd ukhite kami:-) uhibbukunnafillah ukhtie.
depan beit amal...membelakangkn kuliah jamiatul tibb...ats jmbtn dkt kafri esom...ini juru gmbr merangkap pengiring kami bg melancarkn misi kami
namun misi bersama amal hanya setakat sini shj...thankz amal for all
n see later...:-)




Wednesday, December 16, 2009

trailer....

video
Ya Habibi Ya Muhammad
Ya Nabi Salam Alaika Ya Rasul Salam Alaika
Ya Habib Salam Alaika Sollawatullah Alaika...

Open Your E
yes

Look around yourself,
Can’t you see this wonder
Spread in front of you
The cloud is floating by
The sky is clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start questioning ourselves
Isn't this proof enough for us ?
Or are we so blind
To push it all aside
No, we just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of tim e

Look inside yourself
Such perfect order
Hiding in your cells
Running in your veins
What about anger, love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand ?
So are they really there ?

Let’s start questioning ourselves
Isn't this proof enough for us ?
Or are we so blind
To push it all aside
No, we just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

When our babies born
So helpless and wea k
And you’re watching it growing
So why deny what’s in front of your eyes
The biggest miracle of life
We just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

Allah you created everything, we belong to you
Ya Rabb we raise our hands forever we thank you

الحمدلله

Tuesday, December 15, 2009

Hidup???

"Walau dunia memang tak seindah syurga,
bersyukurlah pada Yang Kuasa
kerna kita masih diberi peluang merasai kenikmatan di sini demi menggapai indahnya kenikmatan di sana nanti..."

"Hidup ini adalah keyakinan dan perjuangan
dan perjuangan mukmin yang sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya telah menginjak pintu syurga."
(Imam Ahmad bin Hanbal)

"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya dan bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya..."
Dyra Nc: "Walau dunia memang tak seindah syurga,
bersyukurlah pada Yang Kuasa
kerna kita masih diberi peluang merasai kenikmatan di sini demi menggapai indahnya kenikmatan di sana nanti..."

"Hidup ini adalah keyakinan dan perjuangan
dan perjuangan mukmin yang sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya telah menginjak pintu syurga."
(Imam Ahmad bin Hanbal)

"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya dan bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya..."

Friday, December 11, 2009

MUHAMMAD AL-FATEH

video

Utusan
Tuhan bersabda...
Benarkan satu ketika
Derapan kuda kan tiba
Bebaskan kota di Roma
Tentera Fateh pun datang
Hadith nabi kuatkan iman
Layar kapal rentas daratan
Tanduk Emas dibantu Tuhan
tujuh puluh kapal pun tiba
Byzanzin gegar gempita
Dua ratus ribu tentera
mimpi buruk sudah pun tiba
Lapan ratus tahun penantian
Konstantin akhir ditawan
Panji Islam dikibar Hassan
Tubuh syahid jiwa dikorban
Itulah si anak muda
Beraksi menggegar dunia
Itulah sebaik raja
Itulah sebaik tentera...



Tuesday, December 8, 2009

MARILAH KITA BERSAUDARA,INGAT MENGINGATI,WASIAT MEWASIATI DAN TETAP BERTAHAN HINGGALAH KITA MENEMUI ALLAH DI ATAS JALAN DAKWAH…

1) Marilah bersaudara lillahitaala.
-betapa perlunya bersaudara krn Allah semasa kita berjalan bersama di atas jalan dakwah ini utk memperkukuhkan lagi ikatan di antara kita seperti yang telah dibuat oleh rasulullah saw apabila baginda mempersaudarakan kaun muhajirin dan ansar. Itu merupakan satu contoh yang sangat indah boleh kita contohi tentang cinta dan ikrar yg mengutamakan saudaranya lebih dari diri sendiri.
Sabda Nabi saw:-
“Perumpamaan org2 mukmin di dalam rasa cinta mereka,kasih sayang mereka dan kemesraan mereka seperti badan yang satu apabila sebahagian dari angggotanya mengadu sakit,maka bersama-samalah seluruh anggotanya dengan berjaga sakit.”

Sabda Nabi saw lagi:-
“Seorg muslim adlh bsaudara dgn muslim yg lain,dia tidak menzalimi,tidak membiarkannya dan tidak mnyerahkannya kpd bahaya. Barangsiapa menolong saudaranya dari satu kesusahan,Allah melepaskannya dari satu kesulitan malah berbagai-bagai kesulitan pada hari kiamat,barangsiapa menutup rahsia,cacat cela(keaiban) seseorg muslim,Allah menutup keaibannya pada hari kiamat.”

2) Ingat-mengingati.
-alangkah perlunya sangat2 kita ingat-mengingati antara satu sama lain tatkala kita berada di atas taariq dakwah ini krn sesungguhnya peringatan itu amatlah bermanfaat kpd org2 yg beriman. Ingatlah bahawa musuh2 islam sentiasa mngintip bg menjatuhkan kita. Dan jgn sesekali terpedaya dgn cita2 yg diharapkan. Ketahuilah bhw blsn yang baik itu hanya pada org yg bartaqwa.

“Demikianlah Allah mbuat perumpamaan bagi yang benar dan batil. Adapun buih itu,akan hilang sbg sesuatu yg tidak ada harganya,adapun yang memberi menafaat kpd manusia,maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah mbuat perumpamaan-perumpamaan.”
(Ar-ra’ad:17)
-hendaklah diingatkan bhw di ats jln ini kita mnyeru org kearah yg paling baik dari segala yg diserukn org krn kita mnyeru manusia kpd Allah.

“Siapakah yg lebih baik perkataannya drpd org yang mnyeru kpd Allah mngerjakan amal soleh dan berkata:”Sesungguhnya aku termasuk org2 yg mnyerah diri.”
(Fussilat:33)

3) Wasiat mewasiati.
-hendaklah kita saling mewasiat dgn kbenaran yg telah mnyatukan kita atas taariq dakwah dgn berpegang teguh dgn kbenaran dan menghayatinya.

“Dan apa2 yg kamu usahakan dari kebaikan bagi dirimu,tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah.sesungguhnya Allah Maha Melihat apa2 yg kamu kerjakan.”
(Muhammad:138)

4) Hendaklah kita tetap di atas jalan dakwah.
-Istiqamah agar tidak terdedah kpd bermacam2 gangguan dan rintangan. Walaupun kebatilan sentiasa mengancam kita.

“Dan org2 yg sabar dalam kesempitan,penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah org2 yg benar imannya dan mereka itulah org2 yg bertaqwa.”
(Al-baqarah:177)

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.