Friday, December 25, 2009

Teruskn Menyampai...

Firman Allah dalam surah al-Nahl ayat125:-

“Serulah mereka ke jalan Tuhanmu dgn hikmah dan nasihat yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yg lebih baik.Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yg tersesat dr jalanNya dan mengetahui org yg mendapat petunjuk.”


Ayat ini menggariskan 3uslub dakwah menyeru manusia kepada islam:-

1) Dengan hikmah

-menurut al-Baghawi,hikmah ialah al-quran dan as-sunnah yang memberikan kekuatan hujah sehingga menunjukkkan kebenaran dan menghilangkan kesamaran.cara ini ditujukan kepada mereka yang ingin mengetahui kebenaran islam sebenar,iaitu golongan yg mampu berfikir secara sempurna sepertinpara ulama’,pemikir dan cendekiawan.

2) Dengan peringatan yang baik

-Sayyid Quth cenderung mengatakan ia adalah peringatan baik yang dapat menyentuh akal dan hati.ini termasuk memberikan dorongan atau pujian(targhib) dan peringatan atau celaan(tarhib) ketika menyampaikan hujah.cara ini lebih tertumpu kepada orang awam.mereka berada di bawah golongan yang pertama,namun masih dapat berfikir dengan baik dan mempunyai fitrah dan kecenderungan yang lurus.

3) Dengan debat yang paling baik

( Jadal/jidal/mujaddah billati hiya ahsan)

-Al-Imam Al-Alusiy memberikan cth yg menarik iaitu debat antara Nabi Ibrahim a.s dengan Namrud yg direkodkan Allah dlm surah al-baqarah.dari segi cara penyampaian,sedaya upaya pendebatan itu disampaikan dengan cara yg lemah lembut kecuali apbl tiada pilihan,cara yg keras mungkin dperlakukan.topik perbahasan pula hanya bkn utk mengalahkan lwn@menyerang peribadinya.ia adalah dijalankan dengan cara mhancurkan kebatilan dan mnyatakan kebenaran.

Cara ini dtuju kpd org yg cenderung suka berdebat dan dserah dgn jln hikmah dan mawi’izhah hasanah.

Akhirnya,jika urusan dakwah telah melalui ketiga3 jalan trsebut,maka yg selanjutnya terserah kpd Allah.hidayah adlh kerja Allah bknnya manusia.kita hanya bkewajiban mnyampaikan dan Allahlah yg memberikn petunjuk serta blsn baik kpd yg mndpt hidayah mahupun yg tersesat.

Saturday, December 19, 2009

MiSi ke TANTA...

(KISAH 2)
Perjalanan ana dan cha pasni ke rumah kak farhah.ana n cha berpisah dgn amal di tmpt tggu tremco mghala ke ma'rad.di situ ana n cha naik tremco dan.......

cha:kak husna,tau tak jamiah azhar?kak ha suruh kiter berhenti dpn sikit dr situ.
ana:owh...rasenye tahu...bkn tempt kite turun semalam ke dgn amal?? (turun dkt ma'rad)

setibanye di tempt yg nk dituju kami turun dari tremco dan contact kak ha.

cha:along,ko katner2???aku dah smpi nie...
k.ha:korang katner2???korang cari imarah warner hijaun ade pdg@kwsn lapang tau.
cha:kak husna,tu imarah hijau,jom kita lintas. (dkt2 titi ma'rad)
ana:jom...cha betul ker nie??? eh cha,nie bkn jamiah azhar la...ni jamiah tanta:-(
cha:eh yeke???jap ana contact k.ha cmner skang...
k.ha:korang katner2???aku pun tak cam sangat la tanta nie.t aku suruh zauj aku..
imarah hijau yg kami sesat:-(

nk tahu ape dah jadi pd ana n cha??? kami SESAT....sepatutnye kami kene g jamiah azhar tp tak pasan,sebenarnye yg kami tgk tue jamiah tanta...medic..huh....k.ha suh kami naik teksi utk ke jamiah azhar. semua mintk dlm 5 n 7genih. huh... dahla first time dtg tanta,pastu kene g sendiri plak. hampir 5buah teksi kami terlepas sbb mahal sgt mcm musymaul plak harga cmtue...hehe..sebenarnye tak tahu n tal yakin...lastly kak ha kol kami n suh kami tggu ustaz kak ha ambik..ustaz kak ha suh kami tggu dkt pintu depan jamiah tanta. tggula kami dkt situ...tibe2 satu panggilan.... (ringtone awaken)sempat jumpe tremco dh sesat2 nie...hehehe...
nie jamiatul tanta bkn jamiatul al-azhar...

ana:cha,abg ipar anti kol la...
cha:hello assalamualaikum along..along katner??kami dah dkt pintu depan jamiah tanta.
along:along dah smpi nie...korang katner??
cha:aik???kami dkt jamiah tanta nie..
along:owh,korang mesti dkt pintu lain.korang tggu along dkt ma'rad.
cha:ok:-(
tggu tremco&teksi smbil melihat pemandangan ditanta...
(tepi jln dekat ngn jamiah Tanta)

Akhirnye kami ketemu jgk sama along cha.alhamdulillah...nie la pengalaman yg tak dapat kami lupekan.yg peliknye,ape yg kami ckp org arab tanta mcm tak paham jer..hermmmm...pelik...ade sorg bdk tue suh kami speaking,nasib dier paham english..hehehe:-) ape2 pun,ana n cha beljr sepanjg sesat tue..byk yg kami dpt.slh satunye takde rase putus asa atau nk giveup tp nk nangis ade gak cume tahan jerrr....huhuhu.....so kiter bleh praktikkan dont giveup dlm kehidupan n dlm pelajaran kiter...that true???

Sampai jer di umah kak ha,nafaz tenang n bersyukur tak terhingga pdNya krn akhirnye kami smpi gak dkt umh kak ha.nama tmpt umh k.ha tue saibe beh@syibeh (sebetan arab)... nk tengok tak padang n umah hijau yg kak ha maksudkan dlm enset td??? hehehe....
padang arafah???eh bknla,nie la pdg yg dimksudkn kak ha tue...

nie plak umh hijau yg k.ha mksudkn jgk...hehehe...kwsn nie memg ramai ustaz2.
dkt dgn kuliah baninla katakan...

Pada malamnya kami dibawa kak ha n zauj k.ha ke awal bahr.nie temptnye mcm hussien cume bezanye tmpt nie gak comel sikit.tp sebenarnye besar je kwsn nye...hehhee...semptla kami beli jubah dan kasut musim sejuk.maalish jiddan sbb takde gmbr kasut tue...kasut tu comel sgt999...jgn jeles sape2 yg dah tengok..huahuahua..:-) sebelum kami dibawa mbeli belah,kami tlh dibawa utk menziarahi sebuah makam salah seorang wali Allah yg agak terkenal di tanta ini.mari sama2 kiter mgenali serba sikit tentang beliau....Al-Shaykh Al-Sayyid Ahmad Al-Badawi

Kota Fas rupanya beruntung sekali karena pernah melahirkan seorang ulama sufi & wali Allah yang namanya semerbak di dunia sufi pada tahun 596 H.
Sang sufi yang mempunyai nama lengkap Ahmad bin Ali Ibrahim bin Muhammad bin Abi Bakr al-Badawi ini ternyata termasuk zurriyyah baginda Nabi, karena nasabnya sampai pada Ali Zainal Abidin bin Husain bin Ali bin Abi Talib, suami sayyidah Fatimah binti sayyidina Nabi Muhammad SAW.Keluarga Badawi sendiri bukan penduduk asli Fas (sekarang termasuk kota di Maroko). Mereka berasal dari Bani Bara, suatu kabilah Arab di Syam sampai akhirnya tinggal di Negara Arab paling barat ini. Di sinilah Badawi kecil menghafal al-Qur'an mengkaji ilmu-ilmu agama khususnya fikih madzhab syafi'i. Pada tahun 609 H ayahnya membawanya pergi ke tanah Haram bersama saudara-saudaranya untuk melaksanakan ibadah haji. Mereka tinggal di Makkah selama beberapa tahun sampai ajal menjemput sang ayah pada tahun 627 H dan dimakamkan di Ma'la.Maqam Sayyid Ahmad Al-Badawi

Sayyid Badawi masuk Mesir Sang sufi yang selalu mengenakan tutup muka ini suatu ketika ber-khalwat selama empat puluh hari tidak makan dan minum. Waktunya dihabiskan untuk meihat langit. Kedua matanya bersinar bagai bara. Sekonyong-konyong ia mendengar suara tanpa rupa. "Berdirilah !" begitu suara itu terus menggema, Carilah tempat terbitnya matahari. Dan ketika kamu sudah menemukannya, carilah tempat terbenamnya matahari. Kemudian…beranjaklah ke Thantha, suatu kota yang ada di propinsi Gharbiyyah, Mesir. Di sanalah tempatmu wahai pemuda".Suara tanpa rupa itu seakan membimbingnya ke Iraq. Di sana ia bertemu dengan dua orang yang terkenal yaitu Syekh Abdul Kadir al-Jailani dan ar-Rifa'i. "Wahai Ahmad " begitu kedua orang itu berkata kepada Ahmad al-Badawi seperti mengeluarkan titah. " Kunci-kunci rahasia wilayah Iraq, Hindia, Yaman, as-Syarq dan al-Gharb ada di genggaman kita. Pilihlah mana yang kamu suka ". Tanpa disangka-sangka al-Badawi menjawab, "Saya tidak akan mengambil kunci tersebut kecuali dari Dzat Yang Maha Membuka.Perjalanan selanjutnya adalah Mesir negeri para nabi dan ahli bait. Badawi masuk Mesir pada tahun 34 H. Di sana ia bertemu dengan al-Zahir Bibers dengan tentaranya. Mereka menyanjung dan memuliakan sang wali ini. Namun takdir menyuratkan lain, ia harus melanjutkan perjalanan menuju tempat yang dimaksud oleh bisikan gaib, Thantha, satu kota yang banyak melahirkan tokoh-tokoh dunia. Di sana ia menjumpai para wali, seperti Syaikh Hasan al-Ikhna`I, Syaikh Salim al- Maghribi dan Syaikh Salim al-Badawi. Di sinilah ia menancapkan dakwahnya, menyeru pada agama Allah, takut dan senantiasa berharap hanya kepada-Nya. Badawi yang alimDalam perjalanan hidupnya sebagai anak manusia ia pernah dikenal sebagai orang yang pemarah, karena begitu banyaknya orang yang menyakit. Tapi rupanya keberuntungan dan kebijakan berpihak pada anak cucu Nabi ini. Marah bukanlah suatu penyelesaian terhadap masalah bahkan menimbulkan masalah baru yang bukan hanya membawa madarat pada orang lain, tapi diri sendiri. Diam, menyendiri, merenung, itulah sikap yang dipilih selanjutnya. Dengan diam orang lebih bisa banyak mendengar. Dengan menyendiri orang semakin tahu betapa rendah, hina dan perlunya diri ini akan gapaian tangan-tangan Yang Maha Asih. Dengan merenung orang akan banyak memperoleh nilai-nilai kebenaran. Dan melalui sikap yang mulia ini ia tenggelam dalam zikir dan belaian Allah SWT.Laksana laut, diam tenang tapi dalam dan penuh bongkahan mutiara, itulah al-badawi.Matbuli dalam hal ini memberi kesaksian, "Rasulullah SAW bersabda kepadaku, " Setelah Muhammad bin Idris as-Syafiiy tidak ada wali di Mesir yang fatwanya lebih berpengaruh daripada Ahmad Badawi, Nafisah, Syarafuddin al-Kurdi kemudian al-Manufi.Suatu ketika Ibnu Daqiq al-'Id mengutus Abdul Aziz al- Darini untuk menguji Ahmad Badawi dalam berbagai permasalahan. Dengan tenang dia menjawab, "Jawaban pertanyaan-pertanyaan itu terdapat dalam kitab “Syajaratul Ma'arif” karya Syaikh Izzuddin bin Abdus Salam. Karomah Ahmad BadawiKendati karomah bukanlah satu-satunya ukuran tingkat kewalian seseorang, tidak ada salahnya disebutkan beberapa karomah Syaikh Badawi sebagai petunjuk betapa agungnya wali yang satu ini.Al-kisah ada seorang Syaikh yang hendak bepergian. Sebelum bepergian dia meminta pendapat pada Syaikh al-Badawi yang sudah berbaring tenang di alam barzakh."Pergilah, dan tawakkallah kepada Allah SWT"tiba-tiba terdengar suara dari dalam makam Syekh Badawi. Syaikh Sya'roni berkomentar, "Saya mendengar perkataan tadi dengan telinga saya sendiri ".Tersebut Syaikh Badawi suatu hari berkata kepada seorang laki-laki yang memohon petunjuk dalam berdagang. "Simpanlah gandum untuk tahun ini. Karena harga gandum nanti akan melambung tinggi, tapi ingat, kamu harus banyak bersedekah pada fakir miskin”. Demikian nasehat Syekh Badawi yang benar-benar dilaksanakan oleh laki-laki itu. Setahun kemudian dengan izin Allah kejadiannya terbukti benar.
WafatPada tahun 675 H sejarah mencatat kehilangan tokoh besar yang barangkali tidak tergantikan dalam puluhan tahun berikutnya. Syekh Badawi, pecinta ilahi yang belum pernah menikah ini beralih alam menuju tempat yang dekat dan penuh limpahan rahmat-Nya. Setelah dia meninggal, tugas dakwah diganti oleh Syaikh Abdul 'Al sampai dia meninggal pd tahun 773 H.
Masjid Ahmad Al-Badawi

luar Masji Ahmad Al-Badawi
Subhanallah cantik sangat999999.....

Berjalan malam kami bukanlah hanye sekadar jalan saje2 tp ade input yg kami dpt...contoh nye tentang sejarah masjid Ahmad Badawi nie...ana dah pernah dgr tentang ade seorg wali Allah yg memakai purdah nie cume tak pasti sape nama beliau.ape yg ana dgr dari rakan2,apbl sehelai dari purdah beliau dibuka sudah bercahaya muka beliau.al-fatihah buat wali Allah ini...

Ziarah makam dah sekarang ape plak yek??? kite makan ais krim dulu...hehehe....lps mkn ais krim kami g jln2 cari brg utk bwk balik cairo.jumpe la gak brg2 tue...hehehe...nk tahu dtg umh yek akhawat tp takde ape sgt pun...kalo nk tgk gmbr2 lain lg bkk fb atau dtg sendiri la tgk,hehe...jalan2 dah makan pun dah,ape lg pastu...kami pun balikla utk merehatkn badan yg agak penat nie..tp sebenrnye tak penat pun...name pun misi n utk relax kan otak nie...agar pasnie boleh smbung study ngan tenang...insyaAllah...:-)

Bangun pagi,kami dihidang nasi lemak dari air tangan kak ha..huh,sedap tau..jgn jeles..hehehe...t ana pun boleh buat utk akhawat..hehehe...dlm pas zohor kami berkemas2 utk pulang semula ke cairo...sedih gak..tp tak tahula ape yg sedihnye...dkt sini ana sertakn gmbr2 kami sblm pulang ke cairo. ana harap dgn misi kali ini memberi hikmah besar buat ana n akhawat. byk gak pengajaran yg ana rase ana dpt dlm misi ke tanta nie. walaupun ini kptsn last minit namun ia bknlah jln2 bersahaja namun ade benda yg boleh kiter belajar. firstly,ringankan mulut utk bertanye,jgn cepat putus asa+bykkn doa,usaha+tawakkal,kuat dr jasmani+rohani,bersyukur dgn nikmat yg tlh diberikan Allah...ana:cha,enti sedih tak???
cha;sedih gak tp tak tahulah ape yg sedih...
ana:takpe,jgn sedih2.semoga pasnie kiter lebih kuat dalam menghadapi segala cabaran dan ujian.
rindunye dkt ahli beit kiter.

Akhirnye misi kami berakhir...tepat jam 10mlm kami smpi ke rumah di cairo...Akhir kalam ana nk ucap jazakillahukhairankathira buat amal krn sudi jemput ke rumah n melayan kami dgn baik sekali+tak lupe pd ahli beit amal.thankz sgt999.semoga ukhuwwah kite ini kekal hinnga ke akhirnye+thabat.Tak lupe gak pd kak ha+zauj krn sudi tumpgkn umh,hehehe....n sudi bwk g jln2 n mkn sedap2 n byk lg...halalkan makan dan minum ana n cha+semoga ukhuwwah kite juga berkekalan hingga akhirnye...

MiSi ke TANTA...

(KISAH 1)
Assalamualaikum...
alhamdulillah thumma alhamdulillah kite bertemu lg dalam post yg seterusnye...hehehe...awalan ana,cha dan amal ke hospital zahra' utk ambil natijah taklil dam. kemudian kami pergi plak ke hospital rabaah nak teman amal wat medical checup tp takleh plak.hermmm...akhirnya kami keluar dari hospital utk pulang.

amal:kak cha n kak husna taknk ikut kite g tanta?boleh g umah kak ha...hehehhe..
cha:hehe...kak husna,nak g tak??
ana:akak tak kisah,ikut anti jer. hehehe..
cha&ana:oklah kite ke tanta...

Bermulalah misi kami ke tanta.first time tau ana buat keputusan last minit.huh...ape lg kami pun tggula tremco ke tanta.agak lama la gak.hehehe...akhirnye dapat gak tremco ke tanta.hampir 2jam kami ats tremco+kebas kaki dan smpilah kami ke destinasi.tanta???

cha:kak husna,cam tak cayelah kite dah smpi tanta??
ana:herm,akk pun tak caye gak cha.first time nie smpi tanta.

bergelaklah kami ke umah amal dkt kafri esom.maaflah yek kalo salah eja.hehehe...bermalamla kami diumh amal.alhamdulillah misi kami bukan saje2 tapi ade hikmahnye,kami dpt join qiam medic.esoknye awal pg kami ade sdkt tazkirah dari ukhti mardiah medic tanta tntg open your eyes.pengajaran yg bleh kite dpt segala2nya dlm diri kite hak Allah.siapa kite hanya manusia yg hina nie nk lawan segala ape yg disuruh&dilarangNya.lepas tutup mjlis kami mkn2 n ta'ruf ngan adik2 medik.selesai makan,ana,amal n cha ke sutuh utk menghirup udara pagi yg nyaman di bumi tanta nie.kambing pun ade ats sutuh???

pemandangan dari ats sutuh...

ana:amal,akk tringin sgt nak g sawah.boleh XklU nk g sawah???rindula mlysia...hehe...
cha:aha la amal,jomlah...
amal:betul ker akk nk g nie???
ana:la amal,btl la.kami dah siap nie...
amal:oklah,jom...

tak cukup hirup udara dr ats sutuh kami pergi plak ke kwsn sawah utk hirup byk lg udara yg lbih nyaman.yela,ats sutuh kan kdg2 ade bau sikit,jd kureng nyaman nye n taKut dpt pnyakit lak. hehehhe...
destinasi pertama sebelum ke sawah...sapela sebelah cha tue???
cube teka..hehehe...

belakang wrne hijau tu masjid....terpegun cha mase nie.jauh bezakan ngn malaysia.
sini mane2 pun ade jer masjid...palestine ker??? tekala:-)

nie la antara gmbr2 mase kami di sawah.sebenarnye tue bukan sawah padi tau tapi satu pokok yg dimakan oleh himar@keldai dan najis dari himar tue akan dijadikan baja.nama pokok tue syaima'...bkn name org tau tp nie nama pokok...hehehe...ape plak la kami wat pasnie kan???ana,cha n amal pulang ke umah utk bersiap2 ke destinasi seterusnye. amal akan ke alex dan kami berdua plak akan ke umah ukhti farhah.tepat jam12 kami kuar umah.sebelum kuar kami bersalam-salaman dan cium tanda cinta kami pd ukhite kami:-) uhibbukunnafillah ukhtie.
depan beit amal...membelakangkn kuliah jamiatul tibb...ats jmbtn dkt kafri esom...ini juru gmbr merangkap pengiring kami bg melancarkn misi kami
namun misi bersama amal hanya setakat sini shj...thankz amal for all
n see later...:-)




Wednesday, December 16, 2009

trailer....


Ya Habibi Ya Muhammad
Ya Nabi Salam Alaika Ya Rasul Salam Alaika
Ya Habib Salam Alaika Sollawatullah Alaika...

Open Your E
yes

Look around yourself,
Can’t you see this wonder
Spread in front of you
The cloud is floating by
The sky is clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start questioning ourselves
Isn't this proof enough for us ?
Or are we so blind
To push it all aside
No, we just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of tim e

Look inside yourself
Such perfect order
Hiding in your cells
Running in your veins
What about anger, love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand ?
So are they really there ?

Let’s start questioning ourselves
Isn't this proof enough for us ?
Or are we so blind
To push it all aside
No, we just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

When our babies born
So helpless and wea k
And you’re watching it growing
So why deny what’s in front of your eyes
The biggest miracle of life
We just have to

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

Open our eyes our hearts our minds
If we just look prior we see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way ( Allah )
Guide us every single day ( Allah )
Keep us close to You
Until the end of time

Allah you created everything, we belong to you
Ya Rabb we raise our hands forever we thank you

الحمدلله

Tuesday, December 15, 2009

Hidup???

"Walau dunia memang tak seindah syurga,
bersyukurlah pada Yang Kuasa
kerna kita masih diberi peluang merasai kenikmatan di sini demi menggapai indahnya kenikmatan di sana nanti..."

"Hidup ini adalah keyakinan dan perjuangan
dan perjuangan mukmin yang sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya telah menginjak pintu syurga."
(Imam Ahmad bin Hanbal)

"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya dan bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya..."
Dyra Nc: "Walau dunia memang tak seindah syurga,
bersyukurlah pada Yang Kuasa
kerna kita masih diberi peluang merasai kenikmatan di sini demi menggapai indahnya kenikmatan di sana nanti..."

"Hidup ini adalah keyakinan dan perjuangan
dan perjuangan mukmin yang sejati tidak akan berhenti kecuali kedua tapak kakinya telah menginjak pintu syurga."
(Imam Ahmad bin Hanbal)

"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya dan bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya..."

Friday, December 11, 2009

MUHAMMAD AL-FATEH



Utusan
Tuhan bersabda...
Benarkan satu ketika
Derapan kuda kan tiba
Bebaskan kota di Roma
Tentera Fateh pun datang
Hadith nabi kuatkan iman
Layar kapal rentas daratan
Tanduk Emas dibantu Tuhan
tujuh puluh kapal pun tiba
Byzanzin gegar gempita
Dua ratus ribu tentera
mimpi buruk sudah pun tiba
Lapan ratus tahun penantian
Konstantin akhir ditawan
Panji Islam dikibar Hassan
Tubuh syahid jiwa dikorban
Itulah si anak muda
Beraksi menggegar dunia
Itulah sebaik raja
Itulah sebaik tentera...



Tuesday, December 8, 2009

MARILAH KITA BERSAUDARA,INGAT MENGINGATI,WASIAT MEWASIATI DAN TETAP BERTAHAN HINGGALAH KITA MENEMUI ALLAH DI ATAS JALAN DAKWAH…

1) Marilah bersaudara lillahitaala.
-betapa perlunya bersaudara krn Allah semasa kita berjalan bersama di atas jalan dakwah ini utk memperkukuhkan lagi ikatan di antara kita seperti yang telah dibuat oleh rasulullah saw apabila baginda mempersaudarakan kaun muhajirin dan ansar. Itu merupakan satu contoh yang sangat indah boleh kita contohi tentang cinta dan ikrar yg mengutamakan saudaranya lebih dari diri sendiri.
Sabda Nabi saw:-
“Perumpamaan org2 mukmin di dalam rasa cinta mereka,kasih sayang mereka dan kemesraan mereka seperti badan yang satu apabila sebahagian dari angggotanya mengadu sakit,maka bersama-samalah seluruh anggotanya dengan berjaga sakit.”

Sabda Nabi saw lagi:-
“Seorg muslim adlh bsaudara dgn muslim yg lain,dia tidak menzalimi,tidak membiarkannya dan tidak mnyerahkannya kpd bahaya. Barangsiapa menolong saudaranya dari satu kesusahan,Allah melepaskannya dari satu kesulitan malah berbagai-bagai kesulitan pada hari kiamat,barangsiapa menutup rahsia,cacat cela(keaiban) seseorg muslim,Allah menutup keaibannya pada hari kiamat.”

2) Ingat-mengingati.
-alangkah perlunya sangat2 kita ingat-mengingati antara satu sama lain tatkala kita berada di atas taariq dakwah ini krn sesungguhnya peringatan itu amatlah bermanfaat kpd org2 yg beriman. Ingatlah bahawa musuh2 islam sentiasa mngintip bg menjatuhkan kita. Dan jgn sesekali terpedaya dgn cita2 yg diharapkan. Ketahuilah bhw blsn yang baik itu hanya pada org yg bartaqwa.

“Demikianlah Allah mbuat perumpamaan bagi yang benar dan batil. Adapun buih itu,akan hilang sbg sesuatu yg tidak ada harganya,adapun yang memberi menafaat kpd manusia,maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah mbuat perumpamaan-perumpamaan.”
(Ar-ra’ad:17)
-hendaklah diingatkan bhw di ats jln ini kita mnyeru org kearah yg paling baik dari segala yg diserukn org krn kita mnyeru manusia kpd Allah.

“Siapakah yg lebih baik perkataannya drpd org yang mnyeru kpd Allah mngerjakan amal soleh dan berkata:”Sesungguhnya aku termasuk org2 yg mnyerah diri.”
(Fussilat:33)

3) Wasiat mewasiati.
-hendaklah kita saling mewasiat dgn kbenaran yg telah mnyatukan kita atas taariq dakwah dgn berpegang teguh dgn kbenaran dan menghayatinya.

“Dan apa2 yg kamu usahakan dari kebaikan bagi dirimu,tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah.sesungguhnya Allah Maha Melihat apa2 yg kamu kerjakan.”
(Muhammad:138)

4) Hendaklah kita tetap di atas jalan dakwah.
-Istiqamah agar tidak terdedah kpd bermacam2 gangguan dan rintangan. Walaupun kebatilan sentiasa mengancam kita.

“Dan org2 yg sabar dalam kesempitan,penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah org2 yg benar imannya dan mereka itulah org2 yg bertaqwa.”
(Al-baqarah:177)

Monday, November 30, 2009

~CiNtA~

Tolong sampaikan pada si dia…
Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang
Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,
jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang
Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu
bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu
syurganya..

Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya. .
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya. .

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum
terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga
batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya. .
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan
cita-citanya. .
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..

Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga
hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya
sendiri...

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..
Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari
nanti...


"Sandarkanlah cinta kepada Allah...pasti tidak kecewa kerna pasti ada
balasan...Dan ingatlah sesungguhnya matlamat tidak menghalalkan cara..."

Sunday, November 1, 2009

Gembira,sedih,kembali mengingatiNya...

Assalamualaikum…
Lama rasanya ana tidak menulis blog. Bagi pembaca yang setia dengan perkembangan blog ana,ana ingin memohon jutaan kemaafan atas segala kesilapan yang dilakukan tanpa sengaja. Buat perkembangan yang terkini ana sekarang telah kembali ke bumi anbiya’ yang ana rindui ini 20hrbln lepas. Ape perasaan balik Malaysia??? Inilah soalan akan ditanya sesame akhawat atau kawan sekuliah… jadi jawapan ana mestilah seronok. Alhamdulillah tak terhingga kerana dapat bertemu lagi dgn keluarga yang disayangi lagi dirindui… perkembangan mereka??? Mak ayah alhamdulillah sihat. Adik2 pun sihat. Yang second sekarang melanjutkan pelajarannya di GiatMara pinang. Yang bongsu bakal menduduki SPM pada bulan ini… buat ija,kak nona ucapkan good luck and hope dipermudahkan dalam menjawab soalan SPM nnti… banyakkan berdoa tau… jangan selalu main game jinonline jer… kehkehekeh….
Puasa di Malaysia??? Alhamdulillah kullu khaer… cume tak berpeluang taraweh di masjid kerana ada masalah2 tertentu tapi ana masih bersyukur kerana masih berpeluang solat taraweh bersama keluarga… berbuka puasa pulak tahun ini agak sederhana. Kami tak byk beli pun tapi masak sendiri. Sape yang masak?? Hehehe… kadang2 mak dan kadang2 ana.. nak jadi anak yang baik perlulah meringankan segala bebanan ibu bapanya. Disebabkan mak ana bekerja jadi ana jadilah suri rumah sementara. Hehehe…
Raya bersama keluarga kenangan yang terindah sekali bg ana.. terutama opah ana la sape lgi… paling malu dan agak best ialah,ana dapat banyakn duit raya…hehehe… jgn jeles yek…hehehe…. Seperti biasa taun nie ana dan keluarga beraya di felda ijok,selama perak. Raya pertama?? Pagi2 mestilah pergi sembahyang raya dengan berpakaian baru.. tahun nie ana dan adik2 kembar. Kami bertiga berbaju warna coklat… hehehe… raya kedua kami sekeluarga bersama sanak saudara belah mak ziarah ke rumah sanak saudara yang jauh.. seperti di kedah dan pinang. Yang dekat kL kami tak sempat nak pegi… mohon maaf zahir dan batin...:-)
Sebelum balik mesir…..salah seorang saudara ana belah mak ana jatuh sakit dan dimasukkan ke dalam icu. kami sempat pergi ziarah dia. Masa tu keadaan dia dah tak boleh sedar lagi.. kiranya separuh koma… lepas seminggu kami mendapat panggilan dari ana dia bahawa dia telah kenmbali ke rahmatullah.. innalillahiwainnailaihirajiunnn… setiap yang hidup didunia ini pasti akan mati.. kita ini kan hak Allah.. dari mana kita datang maka kesitu la kita akan pergi kembali…
Apa yang ana nak cerita ini sebagai peringatan dan pengajaran untuk diri ana dan sesiapa yang membaca post ini… peristiwa ini berlaku sebelum ana nak balik ke mesir..
Ana dapat berita ada seseorang ini telah meninggal dan kami pergi ziarah jenazah… ape yang ana nak cakap.. jenazah itu terseksa semasa nazak… peristiwa ini telah dilihat oleh seseorang yang rapat dengan kami juga… doktor kata sepatutnya dia dah meninggal semalam tapi arini dia takleh lepas lagi… nauzubillah… nak tahu apa yang berlaku selepas itu??? Anak2 jenazah pergi berjumpa dgn adik arwah. Arwah ni dulu pernah tak izinkn adik2 dtg berjumpa mak sendiri dan arwah jugak cakap jika die jejakkan kaki jgk dkt kwsn umah mak,arwah akan tetak dengan parang… lepas anak2 arwah pergi berjumpe adik arwah tue sendiri dan mohon maaf atas sgla kslhn ayah mrk,barulah arwah dpt mnghembuskan nafas. Sewaktu nak mandikan alhamdulillah ok. Tapi sewaktu nak kafankan,arwah kekurangan kain… kain kafan itu telah pun diukur sebelum ini. Dan paling terkejut,lidah arwah terjeler keluar… nauzubillah… peristiwa yang setererusnya yg berlaku didepan mata ana,keranda jenazah tidak muat dan terpaksa buat lain…apa antum semua dapat tafsirkan??? Ana sambung lagi,semasa keranda yang telah diisi jenazah nak dibawa ke kubur,van yang dibawa tiba2 berat dan sangat susah nak gerak tapi akhirnya barulah lepas untuk bergerak… ape pengajran yang antum semua dapat dari kisah benar ini???? Bagi ana,kita hidup didunia ini hanya sementara dan kita jgk takda hak untuk menghukum mana2 pihak samada dier salah atau betul…. Dan kita jgk takda hak nak kata golongan mana2 tue membawa ajaran yang salah. Dalam menjalankan dakwah jgk ade marhalah2 yang perlu kita ikut dengan satu persatu. Awalnya kita kena faham betul2 apa itu dakwah. Kerana ia membawa kpd natijah dabn akibat yg buruk dan akan mbawa dakwah itu terpesong jauh dari garisannya.

Firman Allah swt:-
“Dan bahawa (yg kami perintahkan) ini adlh jln-Ku yg lurus,maka itulah dia dahjanganlah kamu mngikuti jalan2 (yg lain),kerana segala jln2 itu mencerai-beraikan kamu dari jlnNya. Yg demikian itu diperintahkan Allah kpdmu agar kamu bertaqwa”.
(Al-An’aam:153)


Dalam islam pun ada mengajar kita cara menegur dengan cara2 yang baik dan berhikmah. Bukannya seperti meluahkan dibelakang atau di atas kertas semata2. sebelum berbicara jgk fikir dulu,betul tidak apa yang kita perkatakan. Ana kta nie untuk diri ana dan semua. Tak tuju pada mana2 pihak.

Firman Allah swt:-
“Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan bantahlah mereka dengn yang baik”.
(Al-Nahl:125)

Rasanya cukuplah setakat ini ana menghuraikan pergolakan yang telah berlaku sebelum ini. Maaflah sekiranya terkeluar sikit dari tajuk atas. Namun apa yang nak diingatkan, ikhlaskan niat kita balik apa motif kita sbg seorg daei dan ape yg kita harus buat dlm jln dakwah,utk gaduh dan saling menuding jari atau mnhyampaikan risalah sebenar. Nabi sendiri tak ajar kita mnuding jari atau bgduh. Jika ada salah tegurlah secara berhikmah. Akhir kata dari ana,ana ingin berkongsi tentang jihad dan mnjual diri kepada Allah swt. Semoga ini menjadi ikhtibar dan pembakar semangat pada setiap ad-dai’ilallah. Sebahagian pemuda btanya:”Selagi jihad itu perlu dan kita telah berjanji menjual diri dan harta kpd Allah,mengapa kita tidak berjihad dan mnyerahkan harta kpd Allah?”.
Dijawab:”Sesungguhnya org yg telah mnjual diri dan hartanya kpd Allah,tidak berhak mngorbankan diri dan hartanya itu sebarang waktu dan amal yang dikehendakinye tetapi mestilah pada waktu dan di dlm amal dan usaha yg telah ditentukan oleh syariat islam. Sesungguhnya Allahlah yang mngira,yg mngarahkan bila,di dalam kerja apa dan bagaimana kita mnyerahkan jiwa dan harta kita. Sama ada di tengah2 gangguan,penindasan,pnyiksaan,ksabaran dan ketahanan ataupun di tengah2 peperangan,jihad dan penentangan kpd musuh2. janganlah kita mudah didorong oleh sentiment,perasaan melulu atau terburu-buru mpercepatkan natijah serta buahnya lalu di mana kita mngorbankan jiwa dan harta kita tanpa mbawa faedah yg nyata utk dakwah. Tindakan2 begini mbawa keuntungan dan mnambah kkuatan para pendokong kbatilan. Satu dari pengertian indah di dalam mslh ini ialah sepotong kata2 hikmah,”Orang yg telah menjual dirinya kpd Allah swt tidak berhak ke atas org yang mnyeksanya. Sesungguhnya Allahlah yang mpunyai hak ke atasnya sama ada Dia hendak mengampuninya ataupun menyiksanya”.

Saturday, October 31, 2009

AIR MATA RASULULLAH SAW...

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?''Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.Seolah-olah bahagian demi! bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?''Jangan khawatir, wahai Rasul ! Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umatMuhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?'Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril.Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segera mendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku''peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'Diluar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku'Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihiBetapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Monday, October 5, 2009

Renungan buat sahabat2...

Assalamualaikum wbr..
cuba jawab soalan nie..

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, kembali ke tanah air. Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama,kiyai atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorang kiyai.

Pemuda: Anda siapa? Dan apakah bisa menjawab pertanyaan- pertanyaan saya?
Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda: Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya..
Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan:-
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya
2. Apakah yang dinamakan takdir
3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?
Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?
Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit.
Kiyai : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?
Pemuda: Ya!
Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!
Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat
Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda: Tidak.
Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini? Pemuda: Tidak.
Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.
Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda: Kulit.
Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda: Kulit.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: Sakit.
Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

Ini hanyalah perumpamaannya sahaja, tetapi bagi seorang mukmin mempercayai akan benda ghaib itu adalah sebahagian daripada iman.
Wallahu'alam. .wassalam...

Tuesday, September 29, 2009

Cabaran??? da'e???

Berjuang memang pahit,
Kerana syurga itu indah,
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar,
Bukan sedikit pedih yang ditagih.
Ingatlah...
Tiada permaidani merah untuk pejuang Islam,
Tiada anugerah dan gelaran istimewa untuk pendakwah Islam.
Ingatlah....Hanya cabaran dan ujian getir yang diberikan untuk kita,


Namun....Ikhlaskan niatmu wahai sahabatku,
Kerna nilaian ALLAH TAALA amat tinggi buat hambaNYA,
Yang berkorban demi agamaNYA.

Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda : ~
"Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t., seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorg yang menikah untuk menjaga kehormatannya. " (HR Thabrani)

Wednesday, September 16, 2009

Salam Aidilfitri


Berlalulah sudah ramadhan kini tibala syawal menjelma...apa kata kita tanya pada diri kita,adakah kita sedih atau gembira?? ramadhan yang mengajar kita erti kesabaran disamping menahan diri dari lapar&dahaga. sedar tidak sedar,esok merupkan hari terakhir insyaAllah ramadhan akan melabuhkan tirainya...semoga dgn pemergian ramdhan ini kita dapat segala bonus yg Allah beri pd kita,amien ya Rabb... dikesempatan ini,ana ingin mengucap selamat menyambut aidilfitri kpd akhawat yg tercinta serta rakan seperjuangan diats jln da'wah ini yg tidak pernah mnyerah kalah dlm mnyampaikannya. Allahuakhbar3x. ana juga ingin memohon ribuan kemaafan andai pernah melakukan kslhn & tersasul. ana jg manusia biasa yg tak lekang dr melakukan ksilapan. serangkap pantun buat semua yg disayangi. uhibbukhifillah...
PANTUN RAYA...

Buah pauh di tengah bendang
Jadi dagangan di tengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita

Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdentum-dentam
Riang gembira di Hari Raya

Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami meyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban

Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya

Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di Hari Raya
Bermaaf-maafan riang gembiraselamat hari raya aidilfitri maaf zahir wa batin:-)


Monday, September 14, 2009

hayya samma'...

You came to me in that hour of need
When I was so lost, so lonely
You came to me took my breath away
Showed me the right way, the way to lead
You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want Is to be with you
You are my One True love
Taught me to never judge
Now all I want Is to be with you
اللهم صلى على سيدنا المصطفى
على حبيبك نبيك مصطفى

Sunday, September 13, 2009

-IKHLASKAN DIRIMU BERTEMU ALLAH-
Cecahkan dahimu ke sejadah
Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan
Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan
Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan

Tutuplah 'auratmu sebelum 'auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian

Justeru kumenyeru sekelian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat

Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke
Pusara Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan

Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi
Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan

Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi
Tuhan Serta menikmati rezeki Tuhan Justeru bila
Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya

Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang

Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah Ayam tak patok itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat

Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat
Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'
Jalan kemenangan akhirat dan dunia

Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan

Pada hari itu tiada berguna harta, tahta, isteri,
kad kredit, kereta, kondominium,
saham dan niaga,
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia.

Thursday, September 10, 2009

-Lailatul Qadar-

Di dalam bulan Ramadhan
Ada satu malam
Nilainya menyamai
Dengan seribu bulan

Itulah dia malam Al-qadar
Hadiah pada hambanya yang bertaqwa

Di dalam bulan ramadhan
Ada satu malam
Nilainya menyamai
Dengan seribu bulan

Singkaplah tabir
Di sepuluh malam terakhir
Berlumba kita mencari keredhaanNya
Hidupkan malam beribadah dan iktikaf
Berdoa, bertasbih dan memohon keampunan

Malam apakah ini ?
Kiraannya 83 tahun
Melangkaui kadar lazim biasa umum
Usia umat nabi pilihan
Beruntunglah bagi hamba

Di dalam bulan Ramadhan
Ada satu malam
Barangsiapa yang menghidupkan
Lailatul Qadar
Akan diampunkan dosa-dosanya yang silam

Ya Allah
Yang memberi
Kemaafan
Maafkanlah kami
Semua hamba-hambaMu







Wednesday, August 26, 2009

Alhamdulillah selamat...

Salam menjalani ibadah berpuasa. moga2 hari demi hari iman kiter semakin meningkat dan meningkat. jangan berputus asa utk terus menjalaninya dan menerima segala ujian dgn tabah dan cekal.

perangi nafsu kita dari terjebak dalam lembah maksiat dan benda2 yg mengundang diri kita ke arah pembatalan puasa...nauzubillah.. istighfarlah byk2 agar hati kita semua sentiasa mengingatiNYA..

Dah masuk hari keenam ana berpuasa di malaysia. herm....rindunye puasa di mesir..tp takpe mungkin ada hikmah disebalik semua yang ditakdirkan Allah ini. post kali ini ana nak bagi pengunguman bahawa kucing ana yang TAM tu baru jer beranak dan mempunyai 3ekor semuanya..heheheh...jgn ketawa pasal post kali ini...tarikh dilahirkan pada 27 ogos 2009.. jam dilahirkan tak dpt dipasti tapi pagi selepas sahur dan sebelum terang..hehehe...oklah,harap semua bersabar akan post ana kali ini. setiap hari kan ada yang lahir,mati,kawin...herm..btl ker?? kalau salah tlg betulkan.. antara firman Allah dalam al-quran:-


"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran." (al-baqarah:164)


"Atau (tidakkah engkau pelik memikirkan wahai Muhammad) tentang orang yang melalui sebuah negeri yang telah runtuh segala bangunannya, orang itu berkata: Bagaimana Allah akan menghidupkan (membina semula) negeri ini sesudah matinya (rosak binasanya)? Lalu dia dimatikan oleh Allah (dan dibiarkan tidak berubah) selama seratus tahun, kemudian Allah hidupkan dia semula lalu bertanya kepadanya: Berapa lama engkau tinggal (di sini)? Dia menjawab: Aku telah tinggal (di sini) sehari atau setengah hari. Allah berfirman: (Tidak benar), bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama seratus tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu (hanya tinggal tulang-tulangnya bersepah), dan Kami (lakukan ini ialah untuk) menjadikan engkau sebagai tanda (kekuasaan Kami) bagi umat manusia dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging. Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia: Sekarang aku mengetahuinya (dengan yakin), sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (al-baqarah:259)


untuk keterangan lanjut sila layari, http://www.al-islam.com/arb/

"SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA"


Tuesday, August 25, 2009

ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji"
innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..
mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan


andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman


Duhai Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti



Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA
wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke
Nerakamu ... kami lah hamba yang mengharap belas darimu "ya allah jadikan
lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami kedua ibubapa kami .
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal
dunia" Amin.....


andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH SAYA LAKUKAN

Tuesday, August 18, 2009

KELEBIHAN DALAM RAMADHAN

Apa yg kita dpt fahami RAMADHAN??? Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang istimewaannya iaitu Rejab & Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, ana ingin bkongsi beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-
bg keterangan lanjut n huraian,sila buka disini...http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Ramadhan.html

Monday, August 17, 2009

Bidadari???

AssalamualaikumWarahmatullahiwabarokatuh...
Salam ukhuwah buat sahabat2 yang dikasihi lagi dirindui. buat yg selalu atau yg jarang bukak blog ana,ana nak gtau yg ana telah pun selamat sampai ker tanah air pada jam 10.30 malam 15hrbln lepas. biler sampai jer di mator malaysia KLIA, ramai betul yg dtg nak ambil anak2 mereka n sanak saudara. macam balik dah habis padahal balik cuti jer pun, hehehe... ana balik pun sebab mak suruhmrindula katakan,hehe.. ape yang ana nak citer ye pada arini??? ok nak citer tentang bidadari. ape yg anda terlintas tentang bidadari? mesti ader yg terpikir tentang bidadari syurga la n pompuan cantik. semua jwpn tu betul cume ana nak sentuh tentang wanita. ini antara sifat2 wanita yang solehah yg selalu menjalani segala perintah Allah swt:-

1. TIDAK BANYAK MEMANDANG KEPADA LELAKI
"Imam Ghazali mengatakan bahawa wanita yang paling cantik adalah yang baik akhlaknya, cantik wajahnya (fizikalnya), mencintai suaminya, tidak banyak memandang kepada lelaki lain"

2. MURAH MAHARNYA
" Emas kahwin wanita yang menepati ciri-ciri solehah adalah ringan dan murah. Sabda Nabi SAW,:"Wanita yang terbaik ialah tercantik mukanya dan yang termurah maharnya."(H.R. Ibnu Hibban)

3. MELAHIRKAN ANAK
" Mengahwini wanita yang ramai melahirkan anak digalakkan sebagaimana sabda Nabi SAW,: 'Hendaklah kamu mengahwini wanita yang banyak melahirkan anak dan yang mencintai suaminya' (H.R.Abu Daud dan An-Nasa'i). Kalau wanita itu keadannya belum diketahui, maka hendaklah diperhatikan dari segi kesihatan dan kemudaannya. Kerana bila dua sifat itu ada, biasanya wanita itu boleh melahirkan ramai anak"

4. MENGAHWINI GADIS ATAU PERAWAN
" Nabi menggalakkan umatnya agar terlebih dahulu mengahwini gadis atau perawan. Nabi pernah bersabda kepada Jabir, di mana Jabir mengahwini seorang janda: "Mengapa engkau tidak mengahwini seorang gadis, supaya engkau bersenda gurau dengan dia dan dia bersenda gurau dengan engkau."

5. WANITA YANG BERADAB DAN BERBUDAYA
"Wanita itu hendaklah yang berbudaya ataupun berpegang kuat kepada tradisi adat yang benar kerana ia akan mendidik anak-anaknya dengan cara yang benar. Kalau ia sendiri tidak beradab dan berbudaya, nescaya tidak akan pandai mendidik anak-anaknya."

6. JAUHI KAHWIN DENGAN KERABAT YANG TERDEKAT
"Rasulullah SAW menganjurkan agar tidak mengahwini keluarga yang terdekat kerana yang demikian itu mengurangkan nafsu syahwat. Nabi SAW bersabda : "Janganlah engkau kahwini kerabat yang dekat, kerana anakmu nanti akan menjadi kurus." Syahwat itu akan bangkit dengan memandang dan menyentuh. Sedangkan kekuatan syahwat itu apabila ia memandang sesuatu yang berlainan dari yang biasa nampak. Adapun dari kerabat dekat, yang ia biasanya nampak, adalah melemahkan perasaan dan syahwat."

semoga kita bidadari di dunia ini menjadi wanita solehah untuk bakal2 suami yg soleh. doaku kelak agar ku dapat dengar nasyid ini dari seorang bidadara yang soleh dan thabat dalam menjalani urusan dakwahnya,amien ya Rabb... hayatila lagu ini buat semua....

Judul : Menjemput Bidadari
Album : Munsyid : Epicentrum
Bila yakin tlah tiba,
Teguh didalam jiwa
Kesabaran menjadi bunga
Sementara waktu berlalu
Penantian tak berarti sia sia
Saat perjalanan adalah pencarian diri
Laksana Zulaikha jalani hari
Sabar menanti Yusuf sang tambatan hati
Dipenantian mencari diri
Memohonkan ampunan dipertemukan
Reff
Segera kan kujemput engkau bidadari
Bila tiba waktu kutemukan aku
Ya Ilahi Robbi keras ku mencari diri sepenuh hati
Teguhkanlahku dilangkah ini
Dipenantian hakikat diriDan izinkan kujemput bidadari
Tuk bersama menuju Mu sepenuh hati...
Kini yakin tlah tiba
Teguh didalam jiwa
Kesabaran adalah permata
Dan waktu terus berlalu
Penantian tak berarti sia sia
Saat perjalanan adalah pencarian diri
Laksana Adam dan Hawa
Turun kebumi terpisah jarak waktu
Dipenantian mencari diri
Memohonkan ampunan dipertemukan
Bidadari telah menyentuh hati
Teguhkan nurani
Bidadari telah menyapa jiwa
Memberikan makna...
ahlan untuk dengar lagu nie di :-

Monday, August 10, 2009

Kelebihan bulan Sya`ban.
(Dari Kitab Kelebihan Rejab, Sya`ban, Ramadhan, Ustaz Budiman Radhi)

1. Sabda Nabi s.a.w bermaksud: Apabila masuk bulan sya`ban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan sya`ban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.(Al-hadis)
2. Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan sya`ban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka . Dia akan menjadi teman nabi Allah Yusuf a.s. di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala nabi Allah Ayob a.s dan nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan bulan sya`ban, dimudahkan Allah atasnya sakratul maut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada huruhara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari Qiamat, dan diwajibkan Syurga baginya.(Al-hadis)
3. Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan sya`ban dan akhir khamis daripada sya`ban, dimasukkan dia ke dalam Syurga. (Al-hadis dari kitab Al barkah).

4. Berkata Siti A`isyah r.a.h, bulan yang lebih dikasihi oleh Rasullullah s.a.w ialah bulan Sya`ban.

5. Sabda Nabi s.a.w: Sya`ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku. Sya`ban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani).(Al-Hadis).

6. Sabda Nabi s.a.w : Bahawa puasa Sya`ban kerana membesarkan Ramadhan, siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya`ban, kemudian dia berselawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatkan rezekinya. Antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah ta`ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat. (Al-Hadis).

7. Sabda Rasullullah s.a.w: Dinamakan Sya`ban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak, dan puasa yang lebih afdal sesudah (selain) Ramadhan ialah puasa bulan Sya`ban.(Al-hadis)
8. Sabda Nabi s.a.w: Bahawa kelebihan Rejab atas bulan -bulan yang lainnya seperti kelebihan Quran ke atas segala Qalam. Kelebihan Sya`ban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan atas segala ambia(nabi-nabi). Kelebihan Ramadhan atas bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas segala makhluknya. (Al-hadis)

9. Bulan Sya`ban, keagungan malamnya dengan malam nisfu Sya`ban, sepertimana keagungan Rejab dengan malam Israk Mikrajnya, dan keagungan Ramadhan dengan malam Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Sya`ban telah datang Jibril kepada Rasul s.a.w lalu katanya: Angkat kepalamu kelangit, itulah malam yang dibukakan Allah padanya tiga ratus pintu rahmat dan diampunkan Allah sekalian orang yang tiada menyekutukan (syirik) dengan-Nya sesuatu, kecuali tukang nujum, kekal di dalam zina, kekal minum arak, durhaka terhadap ibubapa.(Al-hadis)

10. Sabda Nabi s.a.w: Allah menilik kepada hamba-Nya pada malam Nisfu Sya`ban maka diampunkan dosa segala makhluknya melainkan orang syirik dan orang yang tiada bertutur dengan saudaranya.(Al-hadis)
11. Sabdanya lagi: Apabila pada malam Nisfu Sya`ban maka berjagalah kamu pada malamnya bersembahyang, beribadah, dan puasa kamu pada siangnya. Allah berfirman: Adakah orang yang meminta ampun maka Aku ampunkannya, adakah orang yang ditimpa bala` Aku a`fiatkannya. Adakah orang yang meminta rezeki maka Aku rezekikannya, demikianlah pertanyaan lainnya sehingga keluar fajar subuh. (Al-hadis)

12. Tersebut dalam kitab Al-berkat: Bahawa jin, burung, binatang-binatang buas, ikan di laut berpuasa mereka pada hari nisfu Sya`ban.

13. Tersebut di dalam kitab: Bahawa Jibril bersungguh-sungguh pada malam Nisfu Sya`ban menunaikan segala hajat. Maka datanglah Jibril kepada Rasullullah s.a.w kali keduanya, katanya: Ya Muhammad, gembirakanlah kamu bahawa Allah ta`ala telah mengampunkan segala umatmu orang yang tiada menyekutukan-Nya sesuatu. Angkatkan kepalamu, lalu Rasullullah s.a.w pun mengankatkan kepalanya, tiba-tiba terbuka segala pintu syurga. Dalam riwayat yang lain pula menyatakan terbuka segala pintu langit. Pada pintu langit pertama malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang rukuk pada malan ini. Pada pintu langit yang kedua, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang sujud pada malam ini. Pada langit yang ketiga, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang minta doa pada malam ini. Pada pintu langit keempat, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang berzikir pada malam ini. Pada pintu langit kelima, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang menangis takutkan Allah subhanahuwa ta`ala pada malam ini. Pada pintu langit keenam, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang mengerjakan amal kebajikan pada malam ini. Dan pada pintu langit yang ketujuh, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang meminta, maka dikurniakan permintaannya itu, dan pada pintu langit yang kelapan malaikat menyeru: Adakah orang yang meminta ampun maka diampunkan baginya. Bertanya aku kepada Jibril, sampai bilakah terbukanya semua pintu ini (diterima doa), Jibril menjawab: Sehingga naik fajar subuh. Dan katanya lagi: Pada malam ini dimerdekakan hamba-Nya yang mukmin lelaki perempuan dari api neraka sebanyak bulu kambing bani kalab (bani kalab diantara orang-orang arab yang paling banyak memelihara kambing). Dalam satu riwayat yang lain pula bahawa Allah memerdekakan hamba-Nya daripada neraka sebanyak bintang-bintang dilangit dan sebanyak hari dunia dan malamnya. Pada malam inilah dihantarkan Allah akan jibril ke Syurga untuk menghiasi syurga.

14. Barangsiapa membaca, (Tiada tuhan melainkan Allah, tiada kami sembah melainkan Dia, dengan ikhlas lagi teguh atas dasar agama (tauhid) walaupun dibenci oleh orang-orang kafir) ditulis Allah baginya ibadat seribu tahun, dan dihapuskan daripadanya dosa seribu tahun, dan keluarnya dari kubur, mukanya seperti bulan purnama dan ditulis pada Allah taa`la orang benar siddiq (orang yang benar).15. Allah tidak akan mengampunkan dosa pada malam nisfu sya`ban enam orang;
1) Orang yang kekal minum arak
2) Orang yang durhaka kepada ibubapa
3) Orang yang kekal dalam zina
4) Orang yang banyak berkelahi
5) Orang yang melakukan perjualannya dengan sumpah yang dusta.
6) Orang yang memperlakukan orang supaya kelahi (Al-hadis).
16. Riwayat daripada Usman, sabda baginda Rasullullah s.a.w: Pada malam nisfu Sya`ban setelah berlaku 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman: Adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintaannya, adakah orang yang meminta ampun maka Aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka Aku taubatkan akannya, dan diampunkan bagi sekalian orang mukmin lelaki perempuan, melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya. (Al-hadis)

17. Sabda Nabi s.a.w: Ya A`isyah! Adakah engkau izinkan aku sembahyang pada malam ini? Jawab A`isyah: Ya, aku izinkan lalu nabi pun bersembahyanglah sepanjang malam nisfu Sya`ban itu, beliau sujud terlalu lama masanya, sehingga aku sangka beliau telah diambil ruhnya (mati), lalu aku tutupkannya dengan kain, aku letakkan tanganku di atas dua tapak kakinya. Maka bergerak ia, gembiralah aku kerana beliau masih bernafas lagi, dan aku dengar beliau membaca di dalam sujudnya:(Aku berlindung dengan kemaafan Engkau daripada siksa Engkau, dan aku berlindung dengan keredhaan Engkau daripada kehinaan Engkau, dan aku berlindung dengan Engkau daripada kejahatan yang datang daripada Engkau, aku tiada terhingga memuji Engkau sepertimana Engkau memuji diri Engkau). Nabi menyuruh A`isyah mengamalkan doa ini dalan sujud. (Al-hadis)
18. Sesiapa sembahyang pada malam nisfu Sya`ban daripada umat Muhammad s.a.w terlebih afdal daripada ibadatnya 400 tahun. Demikian Allah memberi tahu kepada nabi Isa a.s lalu Isa a.s pun berdoa kepada tuhan: "Mudah-mudahan aku daripada umat Muhammad s.a.w".(Nabi Isa akan diturunkan di akhir zaman untuk menegakkan syiarkan Islam menentang orang musyrikin, insyaallah).
19. Telah disebut empat malam istimewa tentang beribadah (berbuat amal kebajikan), iaitu malam Nisfu Sya`ban, malam Aidil Fitri pertama, malam Aidil Adha pertama, dan malam Arafah. Disambungkan malam Lailatul Qadar kerana bahawasanya malam rahmat dan merdeka daripada api neraka. Sesiapa sepanjang malam Ramadhan atau sepanjang sepuluh yang terakhir daripada Ramadhan umat Muhammad s.a.w berlumba-lumba dalam ibadah dengan berjaga malamnya. Demikian pula saat mustajab doa pada hari jumaat. Demikian pula disambungkan Asma Allah Al Azdhim (nama Allah yang teragung) di dalam Asmaul Husna yang amat mustajabkan doa padanya.Amalan pada malam Nisfu Sya`ban. Apabila telah selesai sembahyang Maghrib, hendaklah bi baca surah "Yaa Sinn" dengan niatkan mohon panjangkan umur dalam mentaati Allah, kemudian dibaca doa-doanya. Kemudian dibacakan surah "Yaa Sinn" pula kali keduanya dengan diniatkan diluaskan Allah rezekinya yang halal dan diberkati-Nya, kemudian lalu dibacakan doa-doanya. Kemudian dibacakan surah "Yaa Sinn" kali ketiganya pula serta diniatkan minta ditetapkan iman dan mati dalam iman, kemudian dibacakan doa-doanya.

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.