Sunday, May 13, 2012

Nakba Day...



Diwayatkan oleh Imam Tabrani bahawa Nabi s.a.w bersabda :-
" Sesiapa yang tidak mengambil berat nasib dan hak ehwal Umat Islam, maka mereka bukanlah di kalangan Umat Islam tersebut."

Nakba yang bermaksud KECELAKAAN atau MALAPETAKA. Hari dimana segala malapetaka mereka bermula tanpa sebarang tanda bilakah iakan berakhir. Tanggal 15 Mei 1848, tertubahnya Negara Haram Israel laknatullah di tanah bumi Palestin secara rasminya yang didorong oleh Amerika Syarikat sepenuhnya.

Keberkatan Bumi Islam Palestin terlalu banyak diulang didalam maksud Firman Allah swt seperti :-

1. "Maha suci Allah yang telah menjalankan hambaNya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang kami berkati sekelilingnya,untutk diperlihatkan kepadanya tanda kekuasaan kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."
(Al-Isra' : 1)

2. "Dan kami selamatkan dia dan sepupunya Nabi Lut ke negeri yang kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia."
(Al-Anbiya' : 71)

3. "Dan di antara tempat tinggal mereka dengan bandar yang kami limpahkan berkat kepadanya, Kami adakan beberapa buah bandar yang jeles kelihatan dan Kami tetntukan jarak perjalanan di antaranya. Berjalanlah kamu di negeri itu pada bila-bila masa yang kamu suka,malam dan siang dengan aman."
(saba' : 18)

4. "Dan Kami wariskan kepada kaum yang etrtindas itu di daerah timur bumi dan daerah baratnya,yang Kami telah melimpahkan berkat kepadanya."
(Al-A'raf : 137)

Menurut Tafsir Ibn Kathir,maksud 'bumi yang diebrkati' atau 'yang melimpahi berkat padanya' di dalam ayat di atas ialah negeri Syam yang mana Palestin adalah sebahagian daripadanya. Keberkatan negeri Syam adalah meliputi keberkatan lahiriah dan ma'nawiah. Dari sudut lahiriah,bumi itu subur dan ditumbuhi dengan pelbagai jenis tanaman dan buah-buahan. Dan dari sudut ma'nawiah,Palestin merupakan bumi anbiya' dan mursalin (nabi dan rasul). Di situ hidupnya Nabi Ibrahim,Ishak,Ya'qub,Yusuf,Lut,Daud,Sulaiman,Soleh,Zakaiya,Yahya dan Isa 'alaihimus-salam. Nmaa mereka smeuanya tertulis di dalam al-quran. Malah,ramai lagi nabi di kalangan Bani Israel yang tidak disebut nama meraka did alam al-quran,diutus Allah s.w.t silih berganti untuk memimpin.

Di dalam Firman Allah s.w.t menyifatkan sebagai bumi suci (الارض المقدسة) . Firman Allah s.w.t bermaksud :-
"(Musa berkata) : Wahai kaumku,masuklah ke Tanah suci (Palestin) yang telah dieprintahkan oleh Allah untukmu dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, (kalau kamu undur) maka kelak menjadi orang yang rugi (di dunia dan akhirat)."

(Al-Maidah :21)

So,where is our sensitivity to PALESTIN who is called Holy land ???


Please wake up ti help them... so begging of you...

No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.