Friday, July 20, 2012

Assalamualaikum C.I.N.T.A…

Apa yang ku rasakan ini
Persembahan untuk diriMu
Kau dengarkan kasihku…
MencintaiMu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
Hanya tulusnya hati
MencintaiMu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk diriMu
Selalu…

Penantian suatu penyiksaan bagi diriku yang setia menantimu. Tercari-cari dari sudut manakah harus aku tahu dimana kamu. Tidurku tidak lena tanpa bertemu denganMu. Perutku tidak kenyang tanpa aku menyebut kalimah Bismillah-Mu. Takbirku tidak sempurna tanpa aku menghadirkan diri ini benar-benar bersamaMu. Semoga C.I.N.T.A aku yang dirindui dapat kutemui tahun ini.
Hatiku resah dalam membahagikan C.I.N.T.A ku. Jangan jadikan C.I.N.T.A itu buta, C.I.N.T.A semu. C.I.N.T.A Yang tiada titik akhirnya. C.I.N.T.A berlandas hawa nafsu semata-mata. Ayat-ayat Allah s.w.t terang menjelaskan yang bermaksud :

“…dan janganlah kamu menghampiri zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk…” [17:32]

Hembusan ayat-ayat C.I.N.T.A sering aku alunkan tanda cintaku padaNya. Sujudku sering aku panjangkan tanda aku lemah untuk melepaskanNya. Segala keraguan yang menyelebungi diriku kini pulih dengan kalimah C.I.N.T.A-Mu.

Ampunikan aku atas segala kekhilafan diri ini. Jangan Kau butakan hati ini dengan fana dunia menyesatkan. Jangan Kau butakan mata hati ku dengan cinta dunia melebihi C.I.N.T.A-Mu. C.I.N.T.A yang bakal hadir membuatkan hati aku berdebar-debar.  Ibarat memberi jawapan kepada si pemuda yang melamar. Bagaimana persediaan aku? Bersediakah aku bertemu C.I.N.T.A? Dadaku sebak terkenangkan pertemuanku dengan C.I.N.T.A yang berlalu tahun demi tahun pergi meninggalkan aku. Kaki, tangan, mulut ku kini seperti ditolak. Kakiku berjalan ke arah amar ma’ruf, tanganku menulis sesuatu bermanfaat dan mulutku mengalunkan ayat-ayat Allah s.w.t yang indah.
Setiap tindakanku seperti awasi dan diperhatikan. Tika aku lalai terus aku ditegur. “ Astaghfirullah al-azim, apa aku buat ni?.” Ucap aku di dalam sudut hati. Hari-hari yang dihitung seperti aku tidak lama lagi di dunia persinggahan ini. Susah cukupkah amalan aku? Jangan difikirkan lagi, teruskan hidup. Beramallah semampu mungkin. Aku yakin Allah sentiasa bersama-sama aku. Tika aku susah, Dia mengubat resah hatiku, tika aku gembira, Dia tempat aku bersyukur.

“Bersediakah aku bertemu C.I.N.T.A?.” hatiku bermonolog.
“Ya, aku sudah bersedia.” Bisik hati aku lagi.

“Assalamualaikum C.I.N.T.A…” Ramadhan al-mubarak C.I.N.T.A yang aku nanti-nantikan. Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami di bulan Ramadhan, Amin. C.I.N.T.A, aku terus bersabar menanti kehadiranmu. Setiap sujudku, aku mohon padaNya agar menemukan aku dan kau C.I.N.T.A.

 “Waalaikumussalam K.A.S.I.H…” Dialah K.A.S.I.H ku Sang Pencipta, Allah s.w.t. Tika imam melaungkan, Allahuakhbar Allahuakhbar, terus aku menyahut panggilanNya. Aku gapai sejadah, berdiri tegak berjemaah dan sujud menyerahkan diri kepadaNya. Tiada Tuhan yang disembah melainkan Dia, Nabi Muhammad s.a.w pesuruhNya.


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksud firman Allah s.w.t : “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). karena itu, Barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan Barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu menagagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.” ( Al Baqarah: 185)

Aku telah bersedia menyambut C.I.N.T.A ku, bagaimana semua hati-hati yang dikelilingku?
Hargailah C.I.N.T.A, sebagaimana kita mampu menghargai setiap orang yang disayangi, begitulah C.I.N.T.A yang hadir hanya setahun sekali. Rebutlah peluang semampu mungkin. Kisah dahulu jadikan tauladan buat hari ini. Mulakan azam baru, semangat baru. Jangan dilupakan titik nukilan sejarah peristiwa perang Badar yang berlaku pada 17 ramadhan, tahun ke-2 hijrah. Disusuli pula dengan  hari Fathu Makkah iaitu Hari Pembukaan Kota Mekah pada 17 ramadhan, tahun ke-8 hijrah.
Firman Allah s.w.t dalam surah al Fath, ayat 1:
‘Sungguh, kami telah memberikan kepada kamu kemenangan yang nyata’.
Pada tahun ke-9 hijrah bulan ramadhan, berlakunya Perang Tabuk. Dan banyak lagi peristiwa lain yang berlaku pada bulan barakah ini seperti Hari dimana al-quran ayat suci Allah s.w.t diturunkan, peperangan Ain Jalut, pembukaan Andalus yang diketuai oleh Thoriq bin Ziyad.
Dengan rentetan sejarah peristiwa yang tertulis menjadikan aku dan semua lebih menghayati dan mempersiapkan diri bertemu C.I.N.T.A  yang bakal hadir. Adakah ini pertemuan aku dan C.I.N.T.A yang terakhir?


No comments:


Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.