Wednesday, April 29, 2009


AssalamualaikumWarahmatullahiwabarokatuh….
Alhamdulillah thumma alhamdulillah kerana ana diberi peluang lagi untuk hidup dan masih lagi diberikan nikmat islam dan iman.sekarang dah 29hrbln,herm tak lama lagi mahasisiwa & mahasisiwi al-azhar akan menduduki peperiksaan bagi fasa dua. Ape perasaan ana???? Huh,hanya Allah yang tahu. Semoga Allah permudahkan jalanku ini,amien… Teringat pulak mase mula2 ana nak ke sini. Semasa airport,huh sedihnye tak terhingga sampai tak terungkap dengan air mata. Saat2 kaki hendak melangkah ke escalator dan disaat tangan ni menyalam mak ayah dan sanak saudara. Nasihat demi nasihat diberikan. Ya Allah,Engkau kuatkanlah diri hambaMu ini ya Allah. Sesungguhnya kita semua ini diberi amanah yang sangatla besar. Datang mesir untuk menuntut segala ilmu dan berkhidmat untuk rakyat kelak. insyaAllah.
Nabi saw bersabda:- “seorang yang menuntut ilmu berada di sabilillah (jalan Allah) sehingga dia pulang.” Ini adalah ganjaran bagi penuntut ilmu.
Teringat ana pada seorang pakar motivasi yang pernah bagi motivasi dulu mase ana darjah 6. huh,lamanyee… nama beliau Dr.Tengku Asmadi Tengku Ahmad . beliau telah bagi panduan pada ana dan rakan2 tentang apa yang perlu dilakukan bagi mengelak kekusutan di saat akhir.

Antaranya:-
1) jangan panic.
2) kajian terhadap topic dan pemetaan maklumat
3) semak soalan tahun lalu (setiap subjek).
4) banyakkan pembelajaran secara output learning iaitu mengeluarkan kembali
kefahaman kpd bentuk lakaran atau menerangkan kpd rakan.
5) memperbanyakkan latih tubidan ujian simulasi.
6) nota ringkas.
7) pastikan mendapat tidur dan rehat yang secukupnya.
8) pemakanan yang berkhasiat dan seimbang.
9) kawal emosi.
10) banyakkan berdoa dan solat.


suasana imtihan
Jadual imtihan lughah tahun satu:-
9 syafawie nahu
12 syafawie balaghah
13 syafawie al-quran
18/5 al-quran
21/5 balaghah
25/5 nahu
28/5 tafsir
1/6 nusus
4/6 ilmu aswad
8/6 sorof
11/6 feqah ibadat
doakan kejayaan bersama-sama yek...bittaufiq wannajah untuk semua...

1 comment:

nur muhammad said...

assalamualaikum,

ape kabor??
sihat kew??
npew blog x update??
asyik bukak jew cerita sama..
emmm..update slalu,snok denga citer budak oversea ni.

"mengharap suatu yang baru,
menanti suatu yang pasti."

nur muahammad
4th j'akhir 1430
3oth mei 2009
9.00am

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.