Thursday, July 16, 2009

PMPI 2009...

AsslamualaikumWarahmatullahiwabrokatuh…
Alhamdulillah kerana masih lagi dberi nikmat iman dan islam juge nikmat2 yang Allah ma
sih berikan lagi pada diri yang lemah ini. Alangkah ruginye sesiapa yang
tidak bersyukur dengan nikmat yang diberikan. Awalan ana nak mohon ribuan kemaafan kerana telah sekian lama ana tidak menulis blog ini. Rase janggal ker untuk menulis?? Herm…insyaAllah tidak. Allah masih memberi ana nikmat tangan yang sihat ini untuk menyampaikan risalah dan peringatan untuk kebaikan bersama insyaAllah.
Pertamanye ana nak story yang kami baru jer selesai mengikuti perkhemahan musim panas ISMA. Yang telah dilangsungkan di marsa matruh pada 6,7,8,9,10 haribulan. Banyak kenangan dan ilmu yang dpt selama berada disana. Kami telah dibahagikan kepada 10kumpulan yang terdiri drpd nama2 tokoh antaranye merah intan,khansa’,tengku fakinah,ummu atiah,kumalahayati,syajaratuldhur,mutia,nusaibah,rufaidah,tun fatimah. Diantara mereka ini ader yang asal dari org melayu dan ader juge dari kaum arab. Banyak sumbangan yang telah mereka berikan. Ader diantara mereka merupakan seorang pahlawan wanita. Apabila difikir dan direnungi,wanita ini sebenarnya bukan la lemah. Selalu ana dengar org dulu ckp wanita nie belajar la tinggi maner pun nanti akhirnya akan ke dapur. Tak semestinye. Memangla wanita perlu masak dan mengemas dan melayan suami bg yang dan berumah tangga namun wanita juga bleh berjuang untuk menegakkan kebenaran dan kalimahNYA. Kalau sahabat2 semua nak tahu sejarah mereka cubela cari dkt internet k. maafla tak dapat nak cerita satu persatu tentang tokoh2 ini. Jika berkesempatan,lain hari ana cube update sikit demi sikit. Objektif yang dapat selama di marsa matruh adalah dapat menghayati keindahan cintaan Allah seperti hamma Cleopatra dan pantai ageba yang mempunye 7warna. Subhanallah,ana tak dapat nak ungkap dengan kata2 betapa indah dan cantiknye ciptaan Allah ini. Selain itu,ukhuwah antara kami bertambah erat. Dari tak kenal jadi kenal dan dari dah kenal bertambah tambah kenal. Semga ukhuwah fillah ini berkekalan hingga akhir hayat dan berkekalan hingga ke syurgaMU firdausi.








HAMMAM CLEOPATRA





HAMMAM CLEOPARTA











PANTAI AGEBA










PANTAI AGEBA




PANTAI AGEBA





SUBHANALLAH CANTIKNYEEEEEEEEEE...........

No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.