Tuesday, March 9, 2010

sujud selepas futur

*SUJUD SELEPAS FUTUR*


Andai aku…

bisa mengulang kisah silam…

pasti ku mencuba mengukir kembali kisah kehidupan diri ini…..

Andai aku….bisa diberikan peluang…

pastiku mencuba menggapai impian yang selama ini cita…

namun hanya harapan yang kita impikan tak mungkin terjadi walaupun hanya seketika biarkan tetap berlalu…


Harus aku….

biarkan semuanya berlaku…

walauku tersiksa hadapi segala…

sudah suratan yang Maha Esa…

namun hanya harapan yang kita impikan tak mgkin terjadi walaupun hanya seketika iakan tetap berlalu…

Redha menerima segala rintangan jadi pedoman kesilapan lalu…ku pohon restu cinta yg satu ku percayakan pd kudratNya…….


Namun…

harapan kita impikan tak mgkin terjadi walaupun hanya seketika ia kan tetap berlalu…

namun hanya harapan yang kita impikan tak mungkin terjadi walaupun hanya seketika ia

kan tetap berlalu…

Semalam aku kelukaan kecewa kealpaan mencala ketabahan

Mimpi yg sering kuharapkan menjadi kenyataan namun tak kesampaian…

Allah…… inginku hentikan langkah ini bagaikn tak mmpu utkku bertahan semangat tenggelam lemah daya haruskh aku menelan namun jiwa ku berbisik ini lah dugaan…

Dan langkah kukini terbuka pd hkmh dugaan uji keimanan….dan dilontarkn ujian diluar kekuatan setiap diri insan….Allah…pimpinlah diriku ku bangkit semula teruskan lgkh perjuangan ini cekalkan hati dan semangatku kurniakan ketabahan…padaMu ku meminta…


(Nasyeed by Mirwana)


Assalamualaikum salam pembuka bicara dari ana buat pembaca-pembaca yang setia membaca blog ana yang tak seberapa ini. Mungkin blog ana tidaklah sehebat blog-blog yang lain namun sebagai daei ana nak cuba jugak menyampaikan apa yang tersirat dihati ana agar kelak ana dapat jawab apabila disoal Allah tentang sisa hidup di bumiNya ini.

Alhamdulillah thumma alhamdulillah kerana ana masih lagi diberikan peluang untuk menghirup udara yang segar dan masih lagi diberi nikmat islam dan iman. Tanpa nikmat yang Allah berikan kita tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Post kali ini ana masih terfikir-fikir untuk menulis apa tapi tiba2 ana dapat satu. SUJUD. Ana pun tertanya-tanya kenapalah ana nak tulis tentang sujud ini. Mesti ada dikalangan sahabat semua akan terfikir tentang sujud dalam solat dan lagu dendangan mawi yang bertajuk sujud. Sedikit lirik ana ambil dari lagu sujud:-


“Bila dilanda musibah hati tabah mula rendah

Jangan biarkan dugaan ragukan pedoman

Andai waktu itu tiba

Semaikan sifat bersabar hanya

Dia saja yang menentu kita hanya mampu sujud…”


Sebelum ana membuat kesimpulan dari lagu ini,ana nak mintak maaf andai lirik lagu ini ada yang salah. Apa yang ana dapat dari lirik lagu ini,setiap kali kita dilanda musibah dan futur,siapakah yang sering kita cari???? Tentulah Dia Allah swt yang kita akan sujud dan merayu serta menangis meminta pertolongan dan petunjuk. Dan selain itu juga,jika kita menghadapi sesuatu perkara yang sangat membuat kita jatuh,dan kita sujud padaNya dan akhirnya kita perlulah bersabar dan tawakkal 100% pada Allah swt. Kemungkinan itu semua ada hikmah disebaliknya.


Firman Allah swt:-

“Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit

ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-

buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-

orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah,mereka berkata ‘Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un’ (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali).”

(Al-Baqarah:155-156)


Dalam firman Allah diatas sudah terang dan lengkap. Setiap kali kita sebagai khalifah Allah ditimpa musibah maka sebutlah Inna lilla wa inna ilaihi raji’un. Sapalah kita ini dibumi ini untuk berkuasa. Kita hanyalah makhluk yang kerdil dan tidak dapat buat apa-apa selain dari meminta pertolongan dariNya. Post kali ini sebenarnya dari pengalaman ana sendiri jugak. Disaat iman ana maintain tiba-tiba dapat satu berita dan ana menjadi tersangat futur masa itu. Mula-mula sejujurnya memang ana menangis tapi selepas itu ana terus mencari Allah untuk terus mengadu. Betullah,setiap apa tindakan kita dimuka bumi ini semunya telah tercatat. Kita hanya mampu berdoa dan memohon agar diberikan petunjuk. Hanya Allah yang akan tunjukkan laluan yang harus kita pergi dengan syarat kita juga berusaha mencari jalan itu. masa ini lah ana terasa Allah sangatlah diperlukan dalam diri ana. Bukan ana cakap sebelum nie tiada. Tapi nak katakan kita ini manusia biasa dan kadang-kadang terlalai atau terlepas pandang. Pesanan untuk diri ana dan ikhwah akhawat serta sahabat2 yang sering membaca blog ini,ingatlah setiap sesuatu yang berlaku pada kita atau musibah itu datang mungkin ada hikmah disebaliknya walaupun pahit untuk kita menelannya tapi yakinlah bahawa mungkin Allah nak kan yang lebih baik untuk diri kita kelak. Dan ingatlah juga bahwa kita hanyalah manusia biasa yang tak dapat nak tentukan sesuatu takdir itu,yang berkuasa hanyalah Dia yang Maha Esa lagi Maha Mengetuahui. Tak lupa jugak apa yang telah asSyahid hasan al-banna sebut dalam 10 muwasofat tarbiah,qawiyu jism. Dan yakinlah bahwa Allah sentiasa bersama-sama orang2 yang bersabar. Selalulah mengucapkan Inna lilla wa inna ilaihi raji’un ketika kita ditimpa musibah dan sebagainya. Sebelum ana meninggalkan post ana kali ini. Ingin ana berkongsi satu petikan dari Abdul Wahab Azam dalam majalah al-muslimun,m.s:961.


“Sujud itu menundukkan dahi,tetapi

Memuliakan muslim yang bertakbir kepada Allah dan

bertasbih padaNya

Si jahil menyangkakannya belenggu ke atas hamba

tetapi sujudlah yang memusnahkan segala belenggu

Di dalam kemuliaan sujud,semua akan tunduk

kepada muslim yang sujud

Seluruh alam takut kepada kata-kata dan

perbuatannya

Wajah dan seluruh anggotanya diletakkan di bumi

Tetapi dia menggoncangkan gunung-ganang

Meruntuhkan syirik

was-was di dalam diri si jahil

tetapi membangunkan segala generasi dalam ketenangan

kerana hati ada perjalanan yang menundukkan bumi

lantaran kehebatan dan kebesaranNya

sujud kepada Allah dan mengesakanNya,lalu mantap

dan kuat

Terhapuslah setiap penzalim yang sombong

Barangsiapa menghayati sujud ini,

dia menikmati kepimpinan dan ketuanan

di muka bumi,dengan keagungannya,rahmat dan keindahannya.”

(Abdul Wahab Azam,majalah Al-Muslimun)


Itulah yang dinamakan sujud bagi orang yang merdeka atau sujud bagi muslim dan muslimah yang sejati. Sujud juga dapat menghancurkan hawa nahsu setiap manusia itu. dalam konteks dalam tarbiah, “Bebas menerima segala konsep,system,cara hidup,syariat,undang-undang,nilai dan neraca pertimbangan dari Allah semata-mata. Jadilah dia sama seperti saudara Islam lain di seluruh dunia. Mereka semua berdiri di atas satu taraf yang sama. Semuanya bersaudara dan beribadat kepada satu Tuan dan tidak menjadikan sebahagian daripada mereka sebagai Tuhan selain dari Allah swt.”

(Al-Zilal,juz-3,m.s:206)


p/s:-dikesempatan ini ana ingin memohon jutaan kemaafan buat semua akhawat dan sahabat2 yang setia menjadi teman ana hingga sekarang.sebagai makhluk ALLAH ana kadang2 tak terlepas dari melakukan kesilapan.halalkan makan minum ana dan doa ana agar ukhuwwah kita semua berkekalan hingga ke syurga kelak dan biarlah ia kerana ALLAH.inginkan yang terbaik maka jadilah yang terbaik.

*UHIBBUKUNNA LILLAHITA’ALA ABADAN ABADA’*

1 comment:

arahhidup said...

kurangnya aku sujud padaNya :(

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.