Thursday, June 24, 2010

KiSaH sEbUaH pErCiNtAAn AntArA aKu DaN Dia...

Tidakkah kita sedar bahawa tatkala kita mengharapkan sesuatu yg dipanggil cinta hadir di dalam hidup kita,sebenarnya cinta itu telah pun kita dapatkan..

Tidakkh kita sedar bahawa ketika kita sunyi dan menginginkan teman,kita sudah pun ditemani...

Tatkala tiada siapa disekeliling kita,tiada siapa pedulikan kita,Dia tetp setia bersma kta..

Bahkn tatkala kita mleupakanNya,Dia sentiasa mengingati kita,Dalam keadaan kita tidak sedar dan lupa dan tidak mengendahkanNya,Dia masih lagi memberikan pemberian dan nikmatNya kepada kita..maka katakanlh wahai manusia,siapa yang kamu cintai?Dan siapa sebenarnya yg amat2 mencintaimu?Manusia atau Penciptamu...?


"barangsiapa yang tidak mengikuti sunnahku,maka dia bukan dari kalangan ku dan antara sunnahku ialah berkahwin"..kata nabi.

Cinta Allah itu merupakan tujuan dan matlamat utama manusia,tatkala Ibrahim diperintahkan untuk menyembelih Ismail,mengapa dgn rela hati mereka berdua redha? Ianya adlh utk menunjukkan bahawa Allah itu yg pertama utk dicintai dan diagungkan.

Adakah Allah kita jgn cintakan anakmu wahai ibrahim,hanya aku yg kau patut cintai? Tdk,bukan itu yg Allah suruh,ttp martabat cinta kpd manusia itu tidak boleh melebihi cinta kpd Allah dn rasulnya,inilah roh kisah ini.

Tetapi persoalan yang utama ialah:
1. Di mana cinta kita letakkan?
2. Siapa cinta kita yg paling utama skli?
3. Apa yg sudah kita lakukan utk cinta kita?

Persoalan 1,Islam tidak melarang kita utk bercinta sesama makhluk krn itu adlh fitrah manusia yg dijadikn Allah sejak Adam dan Hawa lg.Jika langsung tiada cinta kpd manusia maka kita juga akan tandus dgn nikmat sebuah kehidupan.Jika telah Allah ciptakan pasti ada hikmah disebaliknya..

Persoalan 2,ramai yg masih ragu,keliru dan buntu mencari-cari siapa yg mereka cintkan, siapa yg sebenarnya menyintai mereka.Tetapi jika kita bukkn ekspedisi cinta kpd mereka, barulh mrka sedar hakikat sebenar siapa yg sepatutnya dicintai dan siapa yg menyintai mereka seluruh kehidupan mereka..

Persoalan 3 pula,setelah kita menyedari hakikat cinta yg sebenar,sudah pasti tidak akan terjadi kes kecewa berpanjangan,putus asa pada hidup hanya semata-mata tdk mendapatkan cinta manusia.Malah manusia pasti akan mencari jalan sebenar utk mencapai cinta dan akhirnya menjadi seorang yg tidak takut kpd mati,krn Mati Adalah Syarat Bertemu Cinta.Maka apa yg akan dilakukan oleh manusia?Sudah tentu cara yang diredhai Allah..


Hidup ini pasti indah jika disulami cinta.Jika cinta dan pertemuan sesama manusia dan mkhluk itu adalah antara nikmat yang terindah di atas bumi ini,bayangkan betapa nikmatnya brtemu dan berjumpa dgn Pencipta nikmat cinta itu sndiri...


Renung-renungkanlah kehidupan cinta kita sekarang...


No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.