Friday, February 17, 2012

Jalan ini...

sabtu
18 feb 2012
jam 12mlm...

Fikiran ini sering bermain-main ibarat layang-layang berterbangan di ruangan terbentang luas nun jauh langit kebiruan.

About what?
- why i'm here?
-who's me for all this?
-how little me?
-is this the end to me?
-what my services?

Di dalam beberapa buah khemah,terkumpulnya beberapa orang yang ditaklifatkan atau dipilih untuk berperang fisabilillah. Yang disediakan sedikit makanan,minuman dan segala keperluan peperangan dan keperluan hidup. kehidupan yang panjang di tengah padang pasir tidak mungkin bertahan lama semua keperluan ini. Apakah strategi yang perlu dilakukan agar segala kerperluan hidup,perang dan agar dapat membina pewaris genarasi hadapan?

Begitulah juga pembinaan ISLAM agama Allah swt yang sangat perlu kita tegakkan dari dirampas dari tangan-tangan kotor tidak bertanggungjawab. Ummat kini hanya meletakkan ISLAM sekadar di kad pengenalan bukan lagi pada diri dan iman mereka. Dimana kesucian ISLAM itu sendiri? Dimana? Dimana sensitivity ummat ISLAM mengenai isu ini?

Wahai daei-daei ku,
Jangan engkau rasa selesa dengan kehidupanmu,
Jangan engkau rasa engkau akan sentiasa tersenyum,
Jangan engkau rasa dunia ini tempat kekalmu,
Jangan engkau rasa kerjamu semakin mudah.

Renungilah daei-daei ku,
Jauhilah engkau dari masalah hati yang mengakibatkan ukhuwwahmu terputus,
Jauhilah engkau dari hanya terlalu mengikut tanpa takut meminta,
Jauhilah engkau dari jahiliyyah sejarah hitam terdahulumu,
Jauhilah engkau dari sifat malas memakan dirimu.

Sedarlah daei-daei ku,
Kini engkau kian dewasa berfikiran matang,
Kini engkau mutiasa berkelipan diseluruh ruang,
Kini engkau tinggi dari kaca mata sekeliling,
Kini engkau qudwah,pewaris generasi harapan.

Bermulalah dari sekarang,tanamkan dalam setiap hati-hati ini dan diri ini,aku yang dulunya futur kini aku seorang qawiey,dulunya aku tidak pandai berkata-kata menulis,kini aku petah berkata disamping mahir mengarang. Berfikirlah positif dalam setiap perkara. Pabila dirimu ditimpa musibah,kembalilah merujuk Sang Pencipta. Kembalikan imanmu yang kian pudar dengan zikrullah sujud menitis airmatamu.

Lihatlah kakimu dan perhatikanlah...
Inilah jalannya...
Lihatlah kehadapan dan perhatikanlah...
Itulah cita-cita tertinggi kamu...


No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.