Saturday, July 5, 2014

Ahlan Ya Ramadhan...



Dari Abu Hurairah Radiyallahu anhu, ia berkata bahawasanya Rasulullahi Sollallahu ‘Aalyhi Wa Sallam bersabda :
إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ، فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ، وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ
“ Apabila datang Bulan Ramadhan, maka pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu Neraka ditutup, dan syaitan-syaitan pun diikat “
[ Muttafaq alaih; Shahih Imam Al-Bukhari no.1898),
Sahih Imam Muslim no.1080) ]

Ahlan wasahlan Ya Marhaban...
Kedatanganmu membuatkan hati aku meronta-ronta memohon keampunan dan doa yang sesungguhnya kepadaSang Maha Pencipta. Moga hari-harim yang aku lalui bersamamu Ramadhan membuatkan aku terkesan dan aku mensyukuri atas nikmat hidup dan masa yang telah Engkau berikan padaku.
Aku kini dibumi Malaysia tanah air tempat aku dilahirkan. Jauh disudut hati ini terlalu merindui tanah padang pasir para anbiya' bumi Mesir. Aku terimbau gelagat orang arab yang setiap kali aku melihat membuatkan aku terpegun dan bersyukur dan merasakan terlalu indahnya Islam jika hendak dibandingkan dengan agama lain. infaq mereka tidak mengenal erti berkira, amalan mereka seperti tadarus dan murajaah alquran tidak menjadi bebanan dan suatu kepenatan namun itulah manusia yang terbaik. Allah jadikan manusia itu berakal dan mampu membezakan diantara baik dan buruk. Hati Allah ciptakan supaya merasakan takutnya diri kita kepada Sang Maha Pencipta. ketulusan dan keikhlasan hanya lahir dari hati yang suci dan murni agar dapat menjalankan ibadah sebaiknya.

Moga Ramadhan ini memberi makna terindah untukku disini....

No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.