Friday, December 25, 2009

Teruskn Menyampai...

Firman Allah dalam surah al-Nahl ayat125:-

“Serulah mereka ke jalan Tuhanmu dgn hikmah dan nasihat yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yg lebih baik.Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yg tersesat dr jalanNya dan mengetahui org yg mendapat petunjuk.”


Ayat ini menggariskan 3uslub dakwah menyeru manusia kepada islam:-

1) Dengan hikmah

-menurut al-Baghawi,hikmah ialah al-quran dan as-sunnah yang memberikan kekuatan hujah sehingga menunjukkkan kebenaran dan menghilangkan kesamaran.cara ini ditujukan kepada mereka yang ingin mengetahui kebenaran islam sebenar,iaitu golongan yg mampu berfikir secara sempurna sepertinpara ulama’,pemikir dan cendekiawan.

2) Dengan peringatan yang baik

-Sayyid Quth cenderung mengatakan ia adalah peringatan baik yang dapat menyentuh akal dan hati.ini termasuk memberikan dorongan atau pujian(targhib) dan peringatan atau celaan(tarhib) ketika menyampaikan hujah.cara ini lebih tertumpu kepada orang awam.mereka berada di bawah golongan yang pertama,namun masih dapat berfikir dengan baik dan mempunyai fitrah dan kecenderungan yang lurus.

3) Dengan debat yang paling baik

( Jadal/jidal/mujaddah billati hiya ahsan)

-Al-Imam Al-Alusiy memberikan cth yg menarik iaitu debat antara Nabi Ibrahim a.s dengan Namrud yg direkodkan Allah dlm surah al-baqarah.dari segi cara penyampaian,sedaya upaya pendebatan itu disampaikan dengan cara yg lemah lembut kecuali apbl tiada pilihan,cara yg keras mungkin dperlakukan.topik perbahasan pula hanya bkn utk mengalahkan lwn@menyerang peribadinya.ia adalah dijalankan dengan cara mhancurkan kebatilan dan mnyatakan kebenaran.

Cara ini dtuju kpd org yg cenderung suka berdebat dan dserah dgn jln hikmah dan mawi’izhah hasanah.

Akhirnya,jika urusan dakwah telah melalui ketiga3 jalan trsebut,maka yg selanjutnya terserah kpd Allah.hidayah adlh kerja Allah bknnya manusia.kita hanya bkewajiban mnyampaikan dan Allahlah yg memberikn petunjuk serta blsn baik kpd yg mndpt hidayah mahupun yg tersesat.

No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.