Tuesday, December 8, 2009

MARILAH KITA BERSAUDARA,INGAT MENGINGATI,WASIAT MEWASIATI DAN TETAP BERTAHAN HINGGALAH KITA MENEMUI ALLAH DI ATAS JALAN DAKWAH…

1) Marilah bersaudara lillahitaala.
-betapa perlunya bersaudara krn Allah semasa kita berjalan bersama di atas jalan dakwah ini utk memperkukuhkan lagi ikatan di antara kita seperti yang telah dibuat oleh rasulullah saw apabila baginda mempersaudarakan kaun muhajirin dan ansar. Itu merupakan satu contoh yang sangat indah boleh kita contohi tentang cinta dan ikrar yg mengutamakan saudaranya lebih dari diri sendiri.
Sabda Nabi saw:-
“Perumpamaan org2 mukmin di dalam rasa cinta mereka,kasih sayang mereka dan kemesraan mereka seperti badan yang satu apabila sebahagian dari angggotanya mengadu sakit,maka bersama-samalah seluruh anggotanya dengan berjaga sakit.”

Sabda Nabi saw lagi:-
“Seorg muslim adlh bsaudara dgn muslim yg lain,dia tidak menzalimi,tidak membiarkannya dan tidak mnyerahkannya kpd bahaya. Barangsiapa menolong saudaranya dari satu kesusahan,Allah melepaskannya dari satu kesulitan malah berbagai-bagai kesulitan pada hari kiamat,barangsiapa menutup rahsia,cacat cela(keaiban) seseorg muslim,Allah menutup keaibannya pada hari kiamat.”

2) Ingat-mengingati.
-alangkah perlunya sangat2 kita ingat-mengingati antara satu sama lain tatkala kita berada di atas taariq dakwah ini krn sesungguhnya peringatan itu amatlah bermanfaat kpd org2 yg beriman. Ingatlah bahawa musuh2 islam sentiasa mngintip bg menjatuhkan kita. Dan jgn sesekali terpedaya dgn cita2 yg diharapkan. Ketahuilah bhw blsn yang baik itu hanya pada org yg bartaqwa.

“Demikianlah Allah mbuat perumpamaan bagi yang benar dan batil. Adapun buih itu,akan hilang sbg sesuatu yg tidak ada harganya,adapun yang memberi menafaat kpd manusia,maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah mbuat perumpamaan-perumpamaan.”
(Ar-ra’ad:17)
-hendaklah diingatkan bhw di ats jln ini kita mnyeru org kearah yg paling baik dari segala yg diserukn org krn kita mnyeru manusia kpd Allah.

“Siapakah yg lebih baik perkataannya drpd org yang mnyeru kpd Allah mngerjakan amal soleh dan berkata:”Sesungguhnya aku termasuk org2 yg mnyerah diri.”
(Fussilat:33)

3) Wasiat mewasiati.
-hendaklah kita saling mewasiat dgn kbenaran yg telah mnyatukan kita atas taariq dakwah dgn berpegang teguh dgn kbenaran dan menghayatinya.

“Dan apa2 yg kamu usahakan dari kebaikan bagi dirimu,tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah.sesungguhnya Allah Maha Melihat apa2 yg kamu kerjakan.”
(Muhammad:138)

4) Hendaklah kita tetap di atas jalan dakwah.
-Istiqamah agar tidak terdedah kpd bermacam2 gangguan dan rintangan. Walaupun kebatilan sentiasa mengancam kita.

“Dan org2 yg sabar dalam kesempitan,penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah org2 yg benar imannya dan mereka itulah org2 yg bertaqwa.”
(Al-baqarah:177)

No comments:

Wanita...

Wanita...

KEISTIMEWAAN BUAT WANITA...

*sekadar renungan buat insan yg bergelar wanita ketahuilah betapa istimewanya menjadi seorg wanita.betapa bertuahnya menjadi wanita.bersyukurlah kita kepada Illahi...

-sekiranya wanita mati dlm masa 40hari slps bersalin dia akan dikira sbg mati syahid.
-wanita yg mmberi minum susu kpd anaknya drpd badannya akan dapat satu pahala drpd tiap2 titik susu yg diberikannya. -jika wanita mnyusui anaknya smpi tempoh 2 1/2 tahun,maka malaikat2 dilangit akan mnyebarkan berita bhwa syurga wajib bgnya.
-jika wanita mmberi susunya kpd anaknya yg sedang menangis,Allah akan mberi pahala satu tahun solat baginya. -wanita yg mhabiskan tidur malamnya yg tidak selesa krn mjaga anaknya yg sakit akan mdapat pahala seperti mbebaskan 20 org hamba.
-apabila mencuci pakaian suaminya maka Allah mencatat bgnya 1000 kebaikan dan mngampuni 2000 kesalahannya bahkan segala sesuatu yg disinari sang suria akan meminta keampunan bgnya dan Allah akan mngangkat 1000 darjatnya. -seorg wanita yg solehah lebih baik drpd 1000 org lelaki yg tidak soleh,dan seorg wanita yg melayani suaminya selamanya seminggu maka ditutup bgnya 7 pintu neraka dgn dbuka bgnya 8 pintu syurga dan dia dapat dari mana2 shj tanpa dihisap.
-mana2 wanita mnunggu suaminya pulang disapu mukanya,dihamparkan duduknya atas mnyediakan makan minumnya atau mrenung ia suaminya atau memegang tanganya mperelokkan hidangan pdnya,memelihara anaknya atau mmanfaatkan hartanya kpd suaminya krn keredhaan Allah maka disunatkan bgnya tiap2 kalimah ucapannya tiap2 langkahnya dan setiap renyngannya pd suaminya sbgimana mbebaskan seorg hamba.pd hari khiamat Allah kurniakan Nur sehingga Tercengan wanita mukmin semuanya atas kurniaan Rahmat itu.